Leffe wrote
Sjögren har inte varit bra och skulle Helber ha gått ut med att vi ska göra oss av med någon av våra toppcentrar så ligger han risigt till, ja. Precis som Sundh gör nu.
Helt oväsentligt att jämföra honom med Sjögren. Utan jämförelsen ska vara med Salmonsson och McDonell.
Leffe wroteDär håller jag inte med dig överhuvudtaget. Klart man ska titta på vad de kan tänkas att åstadkomma. Salmonsson har levererat stort de 4 senaste slutspelen. Man kan inte blunda för det.
Själv tycker jag att det står mellan Kent och Sundh.
Fast jag uppfattade Lukkinens resonemang som att det väsentliga var att han låg på -3 och hade mäktat med 1p totalt. La också till att Sundh i mina ögon inte spelar här den här säsongen för att vara en starkt producerande poängplockare utan snarare som en nagel i ögat, jobbig att möta och som alltid jagar motståndarna hårt - perfekt för en 3:e/4:e line. Därför jämförde jag honom som sagt med Sjögren, för att poängtera hans roll i det här laget. Men om hans tjänster kostar mer än vad de smakar så skall han väck till förmån för en bra back.
Huruvida Salle är kapabel till att ta den roll han får om saker och ting inte klaffar för honom i höst kan jag inte uttrycka mig om. Det jag motsätter mig dock är glorifieringen av honom som "slutspelssalle". Rimligt att ha en spelare här för att han kan tänkas leverera i ett slutspel?
Mina förhoppningar för det här året är att vi skall ha en tillräckligt stor bredd i top2 lines, säg 6-8 spelare som skall kunna kliva fram och leverera även under slutspelet, inte att vi skall behöva förlita oss på att någon från 3:e/4:e skall kliva fram för att övriga inte mäktar med att göra mål när farten och aggressiviteten ökar. Jag vill inte se att vi ligger på rygg likt förra årets slutspel, grisandes farmför mål för att sedan sätta våra förhoppningar till en felpass som leder till en kontring. Förra året plockades killar som Kolarik och Arlbrandt bort ganska så snabbt mot t.ex. SAIK. Tack Salle för att du fanns där då, absolut! Men i år vill jag tro att vi har betydligt fler toppspelare som levererar. Därför känner jag inte att just "slutspelssalle" (dvs. den spelare han är i ett slutspel) är så viktig för lagets framgångar i vår.
För att poängtera: förutsatt att de negativa signalerna börjar försvinna på planen vad gäller avsaknad av spelidé och inställning och att vinsten mot FBK inte var en tillfällighet så vill jag se leverans från top 6-8 forwards, ink. centrar i ett senare slutspel, inte förlita mig på att någon från 3:e eller 4:e skall lyfta sig.
Håller med dig om att Kentas tuffhet kan vara svår att ersätta, framförallt med en junior. Skulle vara Törnqvist då. Tycker dock att trion Sundh/Salle/Kent kan ersätta varandra i en 3:e line trots olika färdigheter samt att en junior eller Nordén kan ersätta dem i en 4:e line så för min del så landar allt i att den som kostar mest i förhållande till dennes tjänster skall väck. I de bästa av världar skulle vi ha bra välbetalda forwards i alla fyra linor men det kommer aldrig att hända. Jag vill att cluben har så mycket pengar som möjligt att lägga på en back för jag tror att det kommer behövas, framförallt till "Småkronornas" turnéer. Det faktum att vi för stunden har fyra juniorer på plats 4-7 i backbesättningen (om man nu sätter Mange/Junland/Rahimi högst upp) försvinner inte bara för att vi gjorde en bra match mot FBK. Helt klart lagets svagaste länk och då måste tyngd och kvalité dit, vilket kostar pengar!