alfie wrote
Se det inte som något drygt, se det som att jag vill läsa folks inlägg här på forumet och tycker att det underlättar med lite paragrafuppdelningar, speciellt på så långa texter som du brukar skriva.
Vad gäller hockeyn är jag helt inne på köttets linje. Ryno kanske blivit bättre sen sist han lira elitserien men är knappast material för de första två linorna i ett tilltänkt topplag, så nej tack.
Jag såg det inte som något drygt, faktiskt. Jag förklarade bara varför jag skriver lite "grötigt" ibland bara. ^^
Var mest bara intresserad över att läsa något konstruktivt i svar utifrån mina svävande tankegångar, vilket jag fick tillslut. 🙂
Jocke_L wroteNähä du. Det epitetet har Söderberg aldrig haft. "Alla" dom som trodde det har inte haft någon koll överhuvudtaget. Söderberg spelade i Allsvenskan för att Söderberg ville spela där (eller spela i Malmö rättare sagt) och fick också betalt som en välbetald Elitseriespelare - det är mer eller mindre allmän kännedom. Jag trodde allvarligt talat att "alla" hade den kollen på Söderberg, hans situation i Malmö var ju inte direkt okänd.
Nu skulle jag gärna vilja veta vart du får "quotes" från mig berörande att "alla" tyckte att Söderberg "bara var en bra allsvensk spelare", kommer ifrån? Om du läser min text så skrev jag enbart att MÅNGA (bläddra tillbaks i silly season för den aktuella säsongen i detta forum bl.a) hade den åsikten, inte ALLA, än mindre att jag speciellt själv skulle ha den, vilket jag inte heller har gett något sken av i mina inlägg. Min referens handlade enbart kring den allmänna synen & rykten kring Söderberg som svävade runt i flera år, som då fick skällsnamnet, både i NHL (läs t.ex i bruins forum) och av fans runtom i Sverige, att han är en ambitionslös spelare "som vill vara den stora fisken i en liten fiskdamm" = allsvenskan. Sen kan nog ingen argumentera kring att Söderberg alltid haft en enorm talang, det är ganska självklart att han kunnat spela i elitserien och även tagit steget över till NHL för flera år sedan, om han nu själv velat. Först St.Louis och sedan Boston har ju varit på honom i många års tid att övertala Söderberg att ta steget över, men han har tagit allt i sin egen takt, vilket jag tycker han ska ha väldigt mycket cred för. Jag respekterar så även hans lojalitet till Malmö som är väldigt ovanlig i dagens hockey, som tyvärr försenade hans utveckling.
Rob! wroteArlbrandt var grym sin sista säsong hos Rögle i allsvenskan och det var då klubbarna i elitserien fick upp ögonen för honom, innan det var han knappast aktuell för spel i elitserien. Fick sedan inte det förtroendet han hoppades på i SSK (minns jag inte helt fel fick han spela rätt mycket i avlastningskedjorna den säsongen efter en tuff start), för att sedan vända ner till allsvenskan och Västerås en(!) säsong. Att han fastnade många år i allsvenskan som en stjärnspelare är inte någon uppfattning jag delar.
Ryno imponerade inte i ett Timrå som slutade 5a i elitserien 06/07 eller Djurgården som slutade 7a 07/08.
Sedan vet jag inte om jag är så värst imponerad av hans poängskörd senaste två säsongerna i ett topplag som Leksand, har dock sett för lite av honom för att ge en rättvis bedömning. Söderberg däremot producerade bra mycket mer poäng under de sista 3 åren i Malmö, det i ett lag som då placerade sig som bäst 5a under en av säsongerna, och sedan 8a två gånger.
Men Ryno kan som du skriver säkerligen blomma ut, dock ingen spelare jag vill se oss chansa på. Vi har 2 lediga centerpositioner och där ska vi ha spelare som håller i elitserien, inte någon som KAN göra det.
Jag håller med dig i det mesta du skriver, jag uttryckte mig kanske lite klumpigt på så vis. En RIKTIG "stjärnspelare" i allsvenskan var nog inte Arlbrandt förutom Rögle & Västerås säsongerna med 72 & 77 poäng. Men likväl så hade Arlbrandt tre sessioner i elitserien utan att övertyga, och spelade 7 säsonger i allsvenskan däremellan (där han snittade runt 1p/match) innan han fick sitt egentligen genombrott i elitserien i Luleå så sent som 09-10, i 27 års ålder. Vilket är i samma ålder som Söderberg fick sitt genombrott hos oss.
Varför jag tog upp Arlbrandt & Söderberg i jämförlse med Ryno var INTE pga att de som spelare är ett dugg lika som Ryno, som har en annan spelstil. Utan att de båda fick sitt genombrott i högsta divisionen i en relativt hög ålder. Sen skrev jag flertalet gånger att jag inte på något sätt är övertygad om att Ryno (26 år) skulle få samma genombrott som dessa herrar haft, speciellt inte Söderberg, som känns som ett undantag kring de flesta som kommer "underifrån" inom den närmsta framtiden. Men min magkänsla är att jag tror att det finns mer att ta av denna kille. Och detta är ett diskussionsforum, så tänkte bara vädra mina tankar kring detta, kring vad jag läst om i rapporter och sett honom spela i matcher under Kvalserien. Bara för att man har talangen och testat på högsta serien innan och misslyckas, betyder inte att man är dömd för alltid att vara "bara en bra allsvensk spelare" därefter, det är Arlbrandt om någon ett exempel på.
Jag är ett lika stort LHC fan som jag är ett Red Wings fan, och jag har följt Ryno extra mycket pga detta, då han vart draftad av dom. Om en av de absolut högst ansedda scouterna (Håkan Andersson) ansåg Ryno som en "projected top 2 line" spelare i dåtidens bästa hockeylag i världen, så får jag väl ändå anse att det finns en potential i en högre nivå i denna kille än vad han har visat hittills i sin karriär. Min fundering var väl snarare att, om klubben nu har lite halvtaskig ekonomi, så de måste blicka mot AHL och "chansningar", (för ja, alla värvningar från AHL är i princip chansningar, då det är totalt annorlunda spelstil gentemot elitserien) så varför inte blicka ned mot Allsvenskan, där många lag varit lyckosamma på senare år att finna juveler, gentemot nordamerikaner som oftast bara stannar en eller max två säsonger. Missförstå mig inte, jag som alla andra skulle önska att LHC kunde värva "färdiga stjärnor" som vi gjort förr, men senaste åren har inte detta varit verkligheten vi lever i. Återigen, jag fastslår inte att Johan Ryno är en sådan juvel, men han är ett EXEMPEL på en sådan spelare som skulle kunna mynna ut till en sådan. Jag personligen gillar hans storlek, hans talang och det faktum att han rent generellt sett går in i sin "prime ålder" till nästa år, dvs samma ålder som Söderberg & Arlbrandt (och Niklas Persson värvning från allsvenska Leksand, för att ta ännu ett exempel) hade när dom fick sitt "riktiga genombrott". Det var enbart min poäng, och inget annat. Tack för ordet, väl mött.
(P.S jag reserverar mig kring stavfel, allmänt ordbajs & flumerier då jag kom hem från krogen full som ett ägg när jag skrev detta. D.S)