East wrote

Broc Little från AIK? Hand kontrakt går ut, skulle inte förvåna mig om han kom hit

Frölunda ligger före där

Centrar! Centrar! Centrar! Vi vet ju vad det kostar att inte ha riktigt bra centrar. Börja där!

Kan bara hålla med. 2 stabila centrar

Almtorp och Lindhagen kvar i Cluben. Tycker det är bra att Lindis blir kvar. Mycket viktigt att ha spelare som kan spela så tätt bakåt som han kan. Dessutom har han mer lir i sig framåt än han fått visa de senaste säsongerna. Förutsatt att Himelfarb inte bryter skulle en tredje line med Almtorp - Himel - Lindis kunna funka bra. Mycket skridskoåkning där! Ser även gärna en fjärde line med Sebbe - Nermark - Fish. Nu ska det bara in två centrar till de övre formationerna. Ser gärna Pajen och Tom Wandell där.

Då ser det ut som att Figge inte får förlängt alltså

Lukkinen wrote

Almtorp och Lindhagen kvar i Cluben. Tycker det är bra att Lindis blir kvar. Mycket viktigt att ha spelare som kan spela så tätt bakåt som han kan. Dessutom har han mer lir i sig framåt än han fått visa de senaste säsongerna.

Jag håller med om det första men inte det andra. Han har fått möjligheter att visa sin offensiv, men inte fått ut speciellt mycket av det på den här nivån. Om nu Almtorp och Lindhagen har fått förlängt på Figrens bekostnad så tycker jag att man borde släppt Lindhagen och behållt Figren. Almtorp och Lindhagen är ändå liknande spelartyper, men Almtorp är bättre. Figren är ju något helt annat. Detta sagt så har han ju inte fått ut särskilt mycket av sin offensiv den här säsongen. Men det kan sägas om flera, och därför skulle jag gärna se att man ger Figge en säsong till.

Och där är jag av en annan åsikt 😉

Som poängmaskin är Figren alldeles för klen och ojämn och läcker samtidigt som ett såll bakåt. Han blixtrar stundtals till och gör helt sjuka saker men det sker på tok för sällan. För min del hamnar Figren någonstans mitt emellan, han är varken någon vidare poängmaskin, grovjobbare eller 0-0-spelare. Ser faktiskt inte vad man ska med honom till. Möjligtvis att han kan blomma ut till något men de två säsonger han spelat i Cluben tycker inte jag tyder på det.

Du har absolut en poäng i det. Jag har dock lite svårt att se plats för Almtorp, Lindhagen och Seb Karlsson i laget. Vi behöver satsa en del på offensiv kraft i form av centrar och offensiva, målgörande backar.

köttet wrote

Du har absolut en poäng i det. Jag har dock lite svårt att se plats för Almtorp, Lindhagen och Seb Karlsson i laget. Vi behöver satsa en del på offensiv kraft i form av centrar och offensiva, målgörande backar.

Har inte speciellt svårt att se deras roller inför kommande säsong, något likt nedan känns ganska troligt.

Weinhandl - Vakant - Vakant
Arla - Pajen(?)/Vakant - Hjalmarsson
Karlsson - Himelfarb - Salmonsson
Fish/Nermark - Almtorp - Lindhagen
Fish/Nermark + juniorer

Vad det gäller målproducerande backar så finns det ju mer att hämta av t.ex. Grillfors, var ju bara Heikkinen som svarade för fler mål i fjol bland backar under seriespelet.
Dessutom kan Hultström ta ytterligare ett kliv kommande säsong, så tror inte man kommer prioriterar offensiva backar.

Ska en back in så hoppas jag det är en tuff defensiv back likt Rahimi som kan stå upp för sina lagkamrater, och det känns endast aktuellt om Hävelid inte förlänger. Skulle han bli kvar även kommande säsong så tror jag inget nytt kommer in på backsidan.

Vi har väl inte råd att värva något nytt till nästa år om vi går back även efter kvartsfinal spel i år. :shock:
efter att ha läst det så förstår jag inte värvningen av Rastislav Pavlikovsky

Pucken wrote

Vi har väl inte råd att värva något nytt till nästa år om vi går back även efter kvartsfinal spel i år. :shock:

Var har du läst att LHC går back, det har jag missat?

Förlängning av Lindhagen...
"– En spelskicklig forward som vi tror har möjligheten att utvecklas vidare under kommande säsong, säger Hemlin."
Hur tycker ni Lindhagen har utvecklats under sina tre säsonger i LHC?
Linköping Elitserien 55 10 11 p21 14 12 Playoffs 7 0 0 0 2 -4
Linköping Elitserien 55 4 5 p9 22 -4
Linköping Elitserien 50 2 4 p6 22 -1
Lysande utveckling!

btw, Pavli lirar typ gratis för att visa upp sig för andra lag.

bloodandashes wrote

Hur tycker ni Lindhagen har utvecklats under sina tre säsonger i LHC?

Över förväntan säsong 10/11, producera bra med poäng och var inne på baklängesmål ca var 50 min i +/- statistiken.
Tuff andra säsong 11/12, inte konstigt om man ser till lagets prestation. Producera inte i närheten av säsongen innan och var inne på baklängesmål ca var 35min i +/- statistiken.
Denna säsong har han inte heller producerat speciellt bra med poäng, men har oftast spelat med ynglingarna och haft en mer blygsam roll i laget. Dock studsat tillbaka vad det gäller antalet spelade minuter/baklängesmål i +/- och är återigen strax uppe vid 50 min strecket, vilket är riktigt bra!

Johannes Salmonsson ‏@JSalmonsson
Skönt att hemma sonen @ErikLindhagen förlänger med clubben. En begåvad hockey spelare som alltid har bra attityd🙂.

Tycker inte hans utveckling varit att önska av en offensiv och kreativt skicklig center.
Killen är ju livrädd för att utmana 1 mot 1 och har ett dåligt skott.
När han får pucken händer det ingenting. Så fort han kommer med fart in i anfallszon viker han ner mot hörnet eller stannar upp och dumpar pucken.
Samtidigt tror jag inte han klarar av att axla en roll högre upp i hierarkin med bättre omgivning, tyvärr.
Men vill han köra ytterligare en säsong i försvarszon med mål att spela 0-0 så OK.

Om jag ska försöka se på detta på ett positivt sätt så ger det förhoppningsvis LHC mer cash att lägga på viktiga spelare.

jonas67 wrote
Pucken wrote

Var har du läst att LHC går back, det har jag missat?

Dagens pappers corre

Rob! wrote

Skulle Hävelid lägga skridskorna på hyllan och man vill ha in en tuff jäkel där bak så finns det även där några intressanta namn med utgående kontrakt:
Oliver Lauridsen Alexander Urbom Radko Gudas

Hehe, en titt på Gudas utvisningsminuter på EP och lite youtube kan man lätt konstatera att han skulle bli en publikfavorit. Bra +/- statistik samt bra poängproduktion för en defensiv back så en del spelsinne har han nog också. Ge mig! 🙂

Givet att LHC fortfarande har som ambition att komma topp 4 i ES och sopa hem guldet så ser jag inte hur Lindhagen har någon plats som offensiv kraft. Som "0-0"-spelare i en checking line, absolut. Men jag kan ju inte påstå att jag ser någon vidare utvecklingspotential på offensiven. Han har haft chanser, men det har liksom inte blivit nåt.

@Rob!
Det ser ju kul ut! Men varifrån ska pengarna komma till 2 toppcentrar och en toppforward? Dessutom är det, utan Goren, väldigt dåligt med muskler (eller "fetton" om du vill) i anfallet.

På backsidan beror förstås mycket på om Hävelid blir kvar. Men att snacka om att det kanske finns mer att ta tycker jag är en märklig inställning. Då skulle man ju kunna behålla Figren eftersom han "kanske" kan bli material för en förstakedja. Jag gillar inte chansningar.

alfie wrote
Lukkinen wrote

Almtorp - Himel - Hagelin

Hagelin spelar för tillfället tredjelina i Oskarshamn och gör det som jag förstått "bara okej". Att då tro att han ska hålla i en tredjelina i ett förväntat topplag i elitserien är väl optimistiskt i mina ögon.

Om man skall bygga våra tankar lite mer på fakta, så:

Hagelin ha en otroligt bra säsong förra sässen. Han vann skytteligan i överaskningslaget iko och hade bästa +/-.
Denna säsong började inte lika bra poängmässigt, precis som för övriga spelare i iko, men han hade en riktigt bra svit innan han blev skadad under en ganska lång tid.
innan det spelade han, precis som förra året, i förstakedjan. Han låg som bäst delad trea i deras interna poängliga, trots en riktigt dålig start.
Nu är han tillbaka efter skadan. Det har tagit ett tag att komma tillbaka. Och JA, han har börjat i tredjelinan. Men han ligger trots detta; Sjua i deras poängliga, trea i +/- av deras forwards.
Ärligt talat, jag säger verkligen inte att han skulle göra succé
i cluben. Men jag tycker att;

1. Man skalll ha bättre koll om man avfärdar en spelare, annars skall man va tyst.
  2. Jag skulle hellre se Hagelin i laget än många andra som får våra pengar idag.
köttet wrote

Men varifrån ska pengarna komma till 2 toppcentrar och en toppforward?

Söderberg + Figren: Calle är vår bäst betalda spelare, Figren sitter väl inte på någon Lindhagen lön direkt? Borde kunna öppna upp för 2 bra spelare till toppkedjorna.
Goren + Zacke: deras utgifter denna säsong = en bra spelare till toppkedjorna under en hel säsong.
Hävelid: ersättare som lyfter en likvärdig lön

I och med expertskatten som trädde i kraft förra året, samt att icke-eu taket försvinner till kommande säsong så får vi hoppas att Hemlin och co sköter korten väl. 🙂

köttet wrote

Men att snacka om att det kanske finns mer att ta tycker jag är en märklig inställning. Då skulle man ju kunna behålla Figren eftersom han "kanske" kan bli material för en förstakedja.

Så länge Mange spelar kvar ser jag inget utrymme för att ta in en ny offensiv back, vi får helt enkelt hoppas att Hultström växer in i kostymen än mer till kommande säsong. Samt att Grillfors hittar tillbaks till målformen han hade de senaste två säsongerna i HV, 11/12 - 2a bland backar med sina 11 mål och 10/11 - 9a bland backar med sina 7 mål.