De som nu sitter på utgående kontrakt:
- Zacke (klar för KHL)
- Pavlikovsky
- Goren
- Figren
- Hävelid
Zacke är redan klar för KHL och jag kan inte tänka mig att det ens finns på världskartan att man förlänger med Goren och Pavlikovsky. Kvar är då Figren och Hävelid att diskutera. Figren tycker jag går bort iom att man redan förlängt med Almtorp och Lindhagen. Hävelid tycker jag också går bort. Nog för att han gör en galet mycket bättre säsong än förra, men faktum kvarstår. Han fyller 40 i år, sitter på en riktigt fet lön och är i bästa fall fjärde back i dagsläget (Bäckman, Mange och Rahimi är alla före). Det gör honom långt ifrån oumbärlig och i min mening bör han pensioneras för att istället satsa på någon yngre, billigare och bättre back. Vidare tycker jag man bör undersöka möjligheterna till att gå skilda vägar med Lorentzon. Tycker han är med rätt bred marginal vår sämsta back, tyvärr.
Vidare lär vi bli av med Söderberg. Då måste han och Zacke ersättas. Jag vill ha Pajen. Den andre centern får gärna heta Tom Wandell eller ha likvärdiga egenskaper. Hävelid måste också ersättas, helst med en elak jävel. Helst en klon av Rahimi.
Edit
I min mening är det en defensiv klippa till jag vill ha istället för Hävelid (som tidigare nämnt en Rahimi-typ) hellre än en offensiv back. Nästa säsong har vi Mange (som även nästa säsong lär göra minst 20p), Bäckman (som SKA göra minst 20p) och Grillfors (som definitivt har potential att göra 20p om han är frisk hela säsongen och kommer in bättre i det hela). Dessutom tror jag att Hultström kommer ta nästa steg både offensivt och defensivt och inte heller Pettersson är helt borkommen i offensiven.
Edit 2
Vidare tycker jag att man i offensiven ska lägga kosingen på spets och inte bredd. Två riktigt starka centrar är ett måste och jag tror att Laxen håller bra för att vinga en 2:a line. Jag är helt OK med att 3:e och 4:e ser ut på följande vis:
Almtorp - Himel - Sebbe
Lindis - Nermark - Fish
De två formationerna kan mala på bra och spela tight. Viktigast är att vi har åtminstone två starka formationer som kan producera framåt och det gör man inte utan högklassiga centrar. Jag ser gärna dessa två scoring lines:
Hjalmar - Wandell/Likvärdig - Arla
Laxen - Pajen - Weinis (frisk och kry)