Vad gäller Albin så ser jag ingen anledning att bryta. Ytterst lojal back som helt och hållet tar sin roll. En sån spelartyp skapar harmoni i laget då han tar den istid han får och alltid backar de andra. Tar han inte plats nästa år så tror jag det är världens enklaste att hitta en klubb i AS som vill låna in honom. Skulle tippa att Albin lirar för ung. 10% av Calle Söderbergs lön vilket innebär att hans prestation kanske inte riktigt ska jämföras med de spelarna 😉
Hoppas mycket på Nielsen, Persson, Bobbo och Karlsson. De som imponerat mest på mig är utan tvekan Jeppe som var bästa back under en period innan JVM och Karlsson som jag tycker visar oerhört fina tendenser (bra storlek, bra fart, orädd, hyggliga händer). Han känns som en Bäckman med tyngd och det lovar ju gott. Både Nielssen och Bobo verkar ha gjort ett bra jobb i AS men jag har sett dem för lite för att egentligen säga något om dem. Återväxten på backsidan ser hur som helst helt fantastisk ut!
Jag tror att Junland har potential att bli en riktigt bra 3e back. Han har bra händer, bra storlek men är lite seg på rören (och kan ha ett rätt taskigt kroppsspårk). Med rätt tränare och förutsättningar (samt inställning från JJ) så kan han bli flipp. Om han tydligt visar att han vill hem så är nog iaf jag beredd att förlåta (misstänker att inte du är det Köttet 😉)
Frögren är ju en stabil ES-back men om FBK tvekar så måste det bero på att de inte känner att de får bang-for-the-buck. Toppbackarna i ES ska ju producera oxå och det kan man ju inte säga att Frögren gör. Illka Heikkinen hade varit min drömvärvning till nästa år.
På forwardsidan så är det nästan bara Aaltonen jag vill ha i ES som sitter på utgående. Tyvärr, för vår del, har han varit lite för bra i ett uselt Rögle för att inte KHL-lagen ska vilja ge honom en ny chans. Annars får Hemlin trolla fram klasspelare ifrån AHL för att ersätta Calle, Zacke och Goren. Kommer bli oerhört svårt tror jag (tyvärr).