När jag skrev om helhetstänk så var det inte bara skador eller floppar som var själva grejen. Men - det är grejer som måste tas i beaktning. Precis på samma sätt om att laget måste vara konstruerat så att det finns både spelare som gillar att smälla på, och spelare som kan göra de där viktiga poängen. Något som jag tycker fattas just nu - det fysiska - och som kan bli ett stort problem om maskineriet strular - poänggörandet.
cremator >>
Det handlar inte om att ha fyra centrar av toppkvalité, och något sådant har jag heller inte påstått. Däremot så behövs spelare som kan kliva fram och täcka upp för toppcentrarna vid behov. Det gäller inte bara vid skador, utan när laget vacklar spelmässigt. Sebbe är en personlig favorit, men han måste isf höja sig flera snäpp för det. Almtorp tror jag varken kan det fysiskt eller poängmässigt.
Lukkinen >>
Givetvis inte. Men andra lag kanske har tredje- och fjärdecentrar som är bättre än vad våra är, och kanske inte tar en chansning med sin andracenter. Dessa lag får troligen mindre bekymmer än vad vi får om skiten träffar fläkten under säsongen.
Raulinho >>
Tre saker:
1) Det handlar ju inte om att det ska skadetäckas enbart för att vi ska ha folk som gör poäng. Skitjobbet behöver vi också spelare som kan ta - men precis på samma sätt så behöver vi kunna täcka upp för dessa spelare om dessa floppar/går sönder (vilket ju är lättare att göra än med snipers). Problemet är att vi inte har de fysiska spelarna i truppen som det är.
2) Det är ju inte så konstigt att fokus ligger på centrarna med tanke på att vi har en forwardsuppsättning som är mycket bättre. Alla ska ta lika mycket ansvar, ja, men det innebär ju inte att centrarna är heliga kor.
3) Som sagt, nu pratade jag inte bara om skador. Men jag tycker att din jämförelse med Weinhandl haltar betydligt. Vi har betydligt bättre ytterforwards än centrar, och Weinhandl är inte center. Hade det däremot varit tvärtom, att centeruppsättningen hade varit bra men forwardsuppsättningen svag, då hade poängen varit densamma. Nu är det att jämföra äpplen med päron.