fever wroteDelar oron kring centersidan och hade absolut velat ha in en stark center till andralinan också. Tittar man på finalåren så hade vi följande centrar:
2008: Tony Mårtensson, Joakim Eriksson, Niklas Persson, Patrik Zackrisson
Det året var ju Jocke och Niklas absoluta toppspelare och Tony den klart största stjärnan i serien tillsammans med Davidsson i HV
2007: Tony Mårtensson, Joakim Eriksson, Niklas Persson, Uffe Söderström
Nästan ännu starkare uppställning än 2008.
Inget snack om att om vi skulle mönstra liknande centrar till nästa år så skulle det se sjukt bra ut.,
Med i den beräkningen ska man då ta att Elitserien har jämnats ut/blivit sämre. Allting handlar om vad man jämför med och hur motståndarlagen ser ut. Kan hålla med om att det ser åt helvete ut jämfört med Pittsburghs och Rangers.
Elitserielagens centeruppsättning (försöker ranka efter formationsordning) vid dags datum. Kan hända saker fortfarande såklart men mycket är redan klart.
AIK: Pirnes, Steen, Nordström, Sandberg
Brynäs: Järnkrok, Nordqvist (?), Enterfeldt, Hansen
Frölunda: Olimb, Lundqvist, Johansson, Axelsson
Färjestad: Wallin, Connolly, Bastiansen, Hillding
HV: Krog, Davidsson, Karlsson, Carlsson
LHC: Söderberg, Himelfarb, Karlsson, Almtorp
Luleå: Olausson, Abbott, Fogström, Berglund
Modo: Sundström, Ritola, Öberg, Andersson
Rögle: Brithén, Barta, Everberg, Sylwander
Skellefteå: Bellemare, Forsell, Lindberg, Lundberg
Timrå: Larsson, Sterner, Hagos, Lindqvist
Växjö: Rosén, Moran, Rasmussen, Josefsson (Vampola som vinge eventuellt)
Några kommentarer då: Här kan vi räkna med att åtminstone Rögle kommer förstärka sin centersida, säkert några fler. Konstaterar att Färjestad gör "en LHC" och kör en chansing i Connolly. Ett ännu osäkrare kort än Himelfarb. På papperet ser Frölunda, HV, Växjö och Luleå starka ut, speciellt deras topp 2. Slår man ut det över totala uppsättningen centrar så är LHC klart stabilt och med i toppen. Vad jag hört har Davidsson ganska rejäla problem och blir varken bättre eller yngre, precis som Sundström.
Blir det en total förändring av lagen (vilket skulle förvåna eftersom det skulle innebära att bra spelare skulle behöva flytta på sig/hamna utanför lineupen i flera av lagen) så kan man börja diskutera på nytt. Diskutera kan man förvisso alltid göra, och det är väl underbart att man får tycka olika, men jag känner mig klart tillfreds med nuvarande centrar. Inte i jämförelse med Rangers men väl med elitserielagen. Och det är vad som betyder nåt för mig i alla fall.