Vad är det egentligen som är otydligt i Johan Hemlins (eller någon annan sportchefs roll egentligen)? Han och tränaren diskuterar hur truppen ska se ut, vilka resurser som behövs. Sportchefen scannar sedan av marknaden och återkopplar till tränaren med de spelare som finns ute. Tränaren kan utifrån det säga jag vill eller jag vill absolut inte ha den eller den spelaren. Johan Hemlin har sedan i uppgift att föra diskussioner med den spelarens agent och komma med ett slagkraftigt erbjudande utifrån den budget styrelsen beslutat han har förfogande över. Att Hemlin skulle plocka in spelare som Melin inte vill ha är ju uteslutet. För mig är Rahimi, Salmonsson, Grillfors och Almtorp värvningar som luktar Melin all the way.
Anledningen till att inte Melin förhandlar kontrakt osv är väll för att han ska ansvara för det sportsliga inte sitta i telefon 10H per dag och försöka få ihop ett lag på pappret utifrån en budget. Det kanske funkade för 10 år sedan men med den kravbild som finns är jag rätt säker på att Cluben tjänar på att en erfaren sportchef som Hemlin hanterar de sakerna.
En bra sportchef är duktig på att bygga relationer med spelare och agenter och kan på så sätt locka spelare till laget. Där Hemlin brustit tycker jag är att plocka in de där oslipade diamanterna som ingen räknade med skulle blomma ut. Han har helt klart en tendens att välja på pappret säkra kort istället. Var bristen ligger vet jag inte men clubens scoutingverksamhet känns spontant som att den kunde bli bättre.
1986: Vad grundar du ditt uttalande kring Hemlins oerhört feta lön på? Jag har aldrig sett några siffror kring vad han tjänar. Och kanske än mer intressant, vad tycker du att en"linjechef" i en verksamhet som omsätter ca 250 mKr per år tjäna?