köttet wroteNdur wroteOkej, vad tycker du det är som skiljer de bästa målvakterna från de sämsta i serien i år?
Till exempel att Wesslau knappast släppt in 3-0 och 5-0 i tisdags? Fast det är förstås situationsexempel, men bra sådana.
Annars så skulle jag säga att det främst finns tre viktiga punkter att titta på för att se skillnaderna mellan målvakterna på hög nivå i hockey:
Spelförståelsen
Här ingår position i målet i förhållande till spelet och att kunna begripa vad som är på väg att hända. Att kunna överraska. Undvika att bli överspelad etc
Placeringen
Kunna vikta vid vilka situationer man ska knäa, och kanske framför allt när man inte ska göra det. Snabbheten tillbaka upp från knä. Att kunna slajda dit man vill och slippa korrigera.
Täthet
Att inte låta puckarna trilla in mellan arm och kropp (eller mellan "plock och kartong" som Figren säger), tät i femtehålet. Inte låta puckar glida in under sig.
Ja, det är rimliga punkter.
Det jag menar är att jag tror att alla målvakter i Elitserien är så pass bra att de under rätt förutsättningar uppfyller alla dina punkter och är riktigt bra målvakter. Ta en sådan som Johan Holmqvist, hur passé kändes inte han i Frölunda? Nu spelar han riktigt bra i Brynäs. Eller Markus Svensson som var en säkerhetsrisk i AIK i fjol och nu är en av seriens bästa målvakter i SAIK.
Vilka "rätt förutsättningar" är kan man ju diskutera men självklart är det ett bra försvar framför sig. Vilken målvakt som helst i Elitserien/Allsvenskan skulle se bra ut i Luleå till exempel (jag tvivlar på att Rautio skulle se jättebra ut i LHC/Frölunda). En del målvakter kanske vill känna att de har förtroende, kan göra en dålig match men ändå få stå nästa. Andra kanske behöver känna att de måste prestera för att få chansen igen osv.
Jag håller med dig om målen i tisdags, de var billiga och framförallt 5-0 får ju aldrig gå in. Men det är samtidigt lite fel att hänga Andersson som gjorde sin första match på väldigt länge och garanterat var ringrostig. Jag tror att han kommer att spela stabilt framöver om han nu får de närmsta veckorna som etta, men därmed inte sagt att han kommer att hålla landslagsklass osv.