Ur ett perspektiv är straffet korrekt. Ur ett annat är det fullkomligt, obotligt, sjukligt ologiskt (Diciplinnämnden har lyckats igen, yay!)
Sett till själva tacklingen (hur den gick till, vad som hände och vad det ledde till) så är 14 matcher - avstängningen är på 14 matcher, inte 11 som dom vill få det att låta som - rimlig. Baserat på den tacklingen allena så tycker jag att det skulle varit varken mindre eller mer i Elitserien, tycker väl däremot att det är konstigt att vi blir bestraffade i en turnering som inte bara sker på svensk mark.
MEN! Nu tar vi och tittar på några andra moment, och jämföra straffen med Sebastians. Ha dessutom i åtanke att Sebastian tilldelades Elitseriens trejde (3) strängaste straff någonsin, och att de andra exemplena inte ens nådde Top 12.
Händelse 1: Wernbloom crosscheckar Jämtin i huvudet, och sedan i nacken när han ligger ner.. Dom: 4 matchers avstängning.
Händelse 2: Nils Ekman leker skogshuggare med klubban. Dom: 5 matchers avstängning.
Ursäkta mig, men.. har jag missat något? Är det värre med en farlig tackling utan uppsåtet att skada, än att använda ett tillhygge med uppsåtet att skada? Är det dessutom 9 matcher fulare än det Ekman gjorde? Hur i helvete tänker Diciplinnämnden? Om jag går ner på stan och slår ner någon med en klubba, får jag mindre tid i sinkaburen än om jag tar på mig ett par hockeyskydd och springer in i sidan på någon? Skön signal som skickas till samhället....
Straffet är ytterligare ett bevis på att Diciplinnämnen aldrig har tappat det, eftersom de aldrig har haft något från första början. Det bevisar också, än en gång, att vare sig media (nämndens chef) eller nämnden själva gillar LHC. Det är väl också (tyvärr) ett bevis för att de aldrig någonsin kommer att vara konsekventa i sina bedömningar.
"Slag med vapen - knappt okej, axeltackling - nej nej nej!" Stolpskott!