Vad gäller Hemlins senaste eskapader (om nu ryktena stämmer):
En stark defensiv back är precis det vi behöver, men en tvåvägscenter? Jag är tveksam, även om den spelaren inte heter Yetman i efternamn. Jag förstår inte varför vi skulle värva ännu en offensiv spelare, vi har ju redan tillräckligt med såna spelare i truppen! Jag är fullt medveten om att poängproduceringen är under all kritik - jag har själv påpekat det flera gånger - men hur lätt är det att producera poäng om det är, i princip, hela laget som underpresterar?
Två personer som hela tiden (och på sista tiden) fått enorma mängder kritik (rätt eller fel) är Säcken och Hlinka. Jag förstår ärligt talat inte hur tankarna går hos de människor som ogillar Säcken, men ändå vill att Hlinka försvinner. Säcken förespråkar en defensiv hockey, Hlinka är en offensiv spelare. Bara i taktiken tar Säcken bort X antal procent av Hlinkas förmåga. Självklart har Hlinka ändå ett stort ansvar i den här situationen, och den situationen måste givetvis ändras till det bättre snarast. Men allvarligt talat - vi vet vilken kapacitet som människan besitter, och om det lossnar för laget (eller om vi får en ny tränare) så kommer det troligtvis även lossna för honom, och om det gör det så kommer det bli andra bullar.
Och säg att han lämnar - vem ersätter då? Hur många kvalitetsspelare på centerfronten är både billigare/lika dyra och har samma förmåga som honom/bättre än honom och finns på marknaden? Det är inte många, direkt. Ta sedan bort de spelarna som är av intresse för KHL-lag, och skaran minskar från få till extremt få. Dessutom ska man inte glömma bort mentaliteten - det finns flera anledningar till att det är bättre att behålla Hlinka (i alla fall den här säsongen ut). Vi får inte glömma bort att han vill vara här. Han hade lätt kunnat spela i KHL och casha in betydligt mer pengar, men ändå fortsätter han att spela här. Han har sagt att han inte ens tycker det är kul att spela utomlands de där matcherna innan han får komma tillbaka till Linköping, men han gör det för att kunna spela med oss under majoriteten av säsongen. Vill han vara här, så är han den förste att känna att han måste spela bättre - och då är också chansen större att det blir en ketchupeffekt än att det här fortsätter hela säsongen + eventuellt slutspel. Ingenting säger att en lika dyr eller dyrare spelare skulle producera mer än vad han har potentialen att göra.
Nej, i längden tror jag definitivt att truppen blir sämre/mer lidande av att han skulle ersättas under brinnande säsong. Både spelmässigt och ekonomiskt, för vi får inte glömma bort att det inte är gratis att lösa ut en spelare som honom.
Åter till början av mitt inlägg: jag tror inte vi behöver en till poänggörare, för om det lossnar för oss så har vi tillräckligt med spelare som kan producera. Det vi saknar på forwardssidan är spelare av Baggenkaraktär (och Jämtin, if you will). Fysiska anfallare som går in för att kötta, sätta sig själva - och laget - i respekt och trötta ut/vara en finne i röven på motståndarna. Åh, vad jag önskar att Sami Torkkis knä var helt och friskt, och att han var tillbaka i våra färger. Vi hade behövt spelare som honom nu. En fysisk och galen blådåre som är hatad av alla utom sitt lag och sina fans. Det är det vi behöver! Vi har allt för många spelare i tredje- och fjärdelinan som varken producerar på ett fysiskt plan eller på ett poängmässigt plan. Det är någon av dem som borde få packa ihop sina väskor och lämna truppen om vi vill ha en förändring i truppen - inte spelare som Hlinka.
Jag hävdar dock, fortfarande, att Säcken inte är rätt man för det här jobbet. En eller två nya spelare på bekostnad av att rätt spelare försvinner är ett steg i rätt riktning. Men jag tror inte att det är den vettigaste typen av alternativen för förändring.