Nu ska man inte gå händelserna i förväg och måla fan på väggen, men ponera att vi förlorar mot ett AIK inför en fanatisk publik på Hovet, och därefter kommer till korta mot ett starkt HV hemma i Cloetta. Inte helt omöjligt med tanke på hur spelet ser ut. Då skulle vi i praktiken kunna vara nere under kvalseriestrecket. Kommer det då fortfarande heta att "serien är så otroligt jämn i år" och "det är så oerhört små marginaler"?
Jag vet att det nästan går inflation i att skrika om tränarbyten och nya spelare på nätet, men jag ber till gud att man inte väntar i all oändlighet med att agera då. Det kan gå jäkligt snabbt. Tyvärr får jag känslan av att förtroendet verkar vara orubbligt just i år. Slår man upp "sitta säkert" i en ordbok så kommer det upp en bild på Säcken, typ.
Liksom, var går gränsen? När är det inte "okej" längre? Jag menar, jag hade (med rätta?) gigantiska förväntningar på det här laget, och nu har spelet varit helt bedrövligt stora delar av säsongen. Förut var Cloetta Center vår borg, vad är det nu? Hemmaspelet är ju det man ska kunna luta sig tillbaka emot, och så har alltid varit fallet för LHC i princip. Nu spelar man ett spel som helt uppenbart inte gör sig bra på hemmaplan. För ärligt talat, i början av säsongen så hade vi en hel del tur och fick resultaten med oss trots mediokert spel.
Det är inget fel (tvärtom) med att ha en jäkla tro på det man håller på med, och det är en fin egenskap att ha stort förtroende för människor. Men man får ju inte vara dum, och bara tro på att det ska lösa sig. Vad är acceptabelt? Är det okej att guldkandidaten LHC efter halva säsongen ligger och slåss i botten, utan att göra nån förändring alls i laget (där ingår även Säcken...) och bara hänvisa till en "stark tro på att det här ska vändas"? Till syvende och sist så är ju resultatet det enda som betyder något.
Det som oroar mig mest är att jag inte ser hur man ska kunna få till en vändning. Min personliga åsikt är att spelet är för passivt. Med det lag LHC har så ska man kunna ta kommandot i fler matcher. För att hårddra det så skulle jag vilja säga att man till viss del förlitar sig på att turen ska vinna matcher åt LHC. Man låter motståndarna komma till för mycket skott, och även om man har som taktik att vara starka i området precis framför mål, så har man varken spelartyper för att klara det på ett bra sätt - eller tillräckligt bra målvakter (tycker jag har visat sig med all önskvärd tydlighet) i år för att spela så.
Jag vill se ett aggressivare försvarsspel, ett lag som tar kommandot och ett lag som spelar för att vinna - istället för att spela för att inte förlora. Och en gång för alla, det är inget fel att satsa på en stark defensiv, men LHC gör det (enligt mig) just nu på ett fel och omodernt sätt, och dessutom så stryper man den naturliga kreativiteten och aggressiviteten/offensivlustan.