En vanlig grej att klaga på när laget inte presterar som förväntat är kämpandet. Att laget inte kämpar eller brinner tillräckligt mycket. Men i LHC anno 2011 är det i alla fall inte där skon klämmer. Alltid något. Däremot är det oväntat mycket som jag tycker inte stämmer.
Om man lägger bort tränarfrågan just för stunden och skiter i taktiken och istället går in på spelarroller, så vill jag fortsätta tjata om den här backen. Den här backen som inte finns i LHC. En Pierre Johnsson. En Jonas Frögren. En Jörgen Sundqvist. En Noah Welch.
Det saknas muskler och storlek/räckvidd. Framför mål men också i sarghörnen när motståndarna får långa anfall. Som det är nu blir anfallen mot oss extra långa (vilket medför mer slit i egen zon och därmed mindre kraft till att anfalla), och speciellt när backarna varit inne länge så blir det helt livsfarligt när de står och petar med klubborna när kroppen inte räcker till mot starka motståndarforwards. Jag tycker det är helt ofattbart hur man kan "sitta nöjda" med den här backbesättningen. Är helt övertygad om att man kommer få lida ännu hårdare för det här framöver. Är faktiskt förvånad att man släppt in så pass "lite" mål som man gjort. Å andra sidan vore det nästan en skam att släppa in fler med tanke på hur defensivt man spelar.
Försvarsspelet mot Färjestad fick mycket beröm, men jag var livrädd varje gång firma Holtet-Bastiansen var inne mot våra små backar. Även där konstigt att de inte gjorde fler mål med tanke på hur det såg ut när den kedjan var inne. De senaste matcherna nu har det läckt ordentligt.
Om valet står mellan att ta in en forward eller den här typen av back (om det nu ska värvas...) så hoppas jag att valet är solklart. Jag ser inte vem i de två första kedjorna man skulle peta, och i så fall skulle det handla om att ta in en forward till tredje - eller fjärdekedjan. Är det vad man vill?
Även om det primära problemet är spelet i stort (vilket är tränarens uppgift att råda bot på) så tycker jag att det saknas en viktig pjäs i lagbygget om man tittar på roller. Och det är ju i alla fall inte Säckens fel.
Helvete vad besviken jag är just nu. Fan.