Även om en hel del av det som sagt är riktigt vettigt så tycker jag det är viktigt att hålla isär äpplen och päron i den här diskussionen.
För ett tag sen såg jag ett inlägg (minns inte vem som skrev eller i vilken tråd det var) där folk som gjort mindre än tre poäng listades, och inläggsförfattaren krävde att de skulle börja producera. Och visst, det finns spelare i tredje/fjärdelinan som borde kunna producera (lite) mer, vad gäller att göra mål/assist. Men - man kan omöjligt ställa samma krav på alla spelare, i synnerhet inte när vissa personer har tydliga roller inom laget. Om vi exempelvis pratar om Baggen, så är det knappast rimligt att kräva att han måste stiga fram vad gäller poängproduktion. Han har en roll - att vara en finne i röven på sina motståndare. Varje gång han är på isen (vilket är betydligt mindre än våra första två kedjor), så ska minst en motståndare tryckas upp hårt mot sargen så att denne fattar att: "du rör inte pucken i fortsättningen, capish?". Jämför honom med (exempelvis) Kalle O och Honken, som spelar i de två lägsta kedjorna, men varken har rollen "fysisk spelare" eller "poänggörare", utan snarare blir ett mellanting (dock med mer fysisk inriktning). Där blir det mer tydligt att de bör bidra, i alla fall då och då, med att göra något offensivt som leder till ett mål i protokollet.
Självklart är det viktigt att göra poäng - för om man fixar fler poäng (mål + ass) i en match än vad motståndaren gör, då vinner man den matchen. Men, det är ologiskt att tänka att alla ska bidra till det, för det funkar inte så. Olika spelartyper behövs på olika sätt. Vi kan exempelvis vända på steken, och säga att vi tacklas för lite för att det ska vara okej. Ni som då skulle gnälla på spelare som Hlavac, Hlinka och Söderberg - upp med handen! Ehm.. nej, jag trodde väl det.
Det är lite lustigt, för när det pratas om poäng så måste väldigt många i laget - oavsett vilken kedja de tillhör - ta ett steg framåt, men om det skulle vara fysiskt spel så skulle inte många lista spelare i de två första kedjorna som de som måste visa mer i det området.
De som inte har en roll, utan är lite av ett "mellan-ting" (även om jag avskyr den kategoriseringen) kan man kräva mer av, även om det inte ens är i närheten av det man kräver av de som är bäst på sin sak (poäng eller fysiskt spel). Men jag tror att man ska vara försiktig med att kräva saker av folk som har specifika roller. För ärligt talat - spelare som Hx2, Söderberg och Baggen finns i laget för en anledning - då kan man inte kräva att de ska göra samma/liknande jobb.