Lukkinen wroteFundera inte ens på:
- Åkerman - vafan liksom?! En spelare att bygga truppen kring i framtiden? :?
Är det någon som ens har andats om att bygga framtiden på Åkerman?
En av Sveriges bästa PP-backar vore det väl synd att inte hugga ett eller två år på om det funkar till en rimlig peng? Men jag håller självfallet med dig om att t ex Pihl då måste avvecklas.
Det optimala vore naturligtvis att få fram en spelare som Rundblad. Back, stor, rightare, bra i PP. Dessvärre växer inte sådana på träd i våra juniorled så i väntan på att man hittar någon sån så funkar Åkerman alldeles utmärkt. Då har vi dessutom plötsligt två högerskjutande backar att använda på blålinjen i PP. Att skaffa hit en back som är 25 år med samma egenskaper som Åkerman skulle kosta en del...
I övrigt så bör man fundera en del på medelåldern i truppen, men enligt mitt sätt att se det så bör man snarast fokusera på att inte lira runt i manegen med halvmediokra spelare som är 27+ och kostar mer än de smakar, t ex Tolsa. Om man däremot ska plocka in spetskompetens, vilket Åkerman verkligen är, så bör kanske inte åldern vara det man först och främst fokuserar på.
Jag tycker ändå det viktigaste är att göra som man gjort med Jämtin. Knyt upp spelare som 1) har varit med några år, 2) har hög nivå och 3) fortfarande många år kvar. Så bygger man stomme.