Något som gör mig frustrerad är att de flesta spelarna man vill ha bort sitter på kontrakt:
Johan Andersson - stor besvikelse
Jari Tolsa - Gillade honom när han kom, då visade han faktiskt lite känsla och kreativitet. Nu är det helt bortbåst.
Andreas Molinder - Visst, han gnuggade på och hade hyfsat +/- i serien, men när slutspelet kom hade han plötsligt sämst +/- och var allmänt värdelös. Då spelar inte grundserieprestationen någon roll.
Mikael Håkanson - Är säkert viktig i omklädningsrummet, för sponsorer osv men i nuläget kostar han mer än han smakar.
Jag hoppas att man INTE förlänger med:
Josef Melichar - verkligen inte värd pengarna
Andreas Pihl - Nu hänger gubben inte med längre, tyvärr
Jeff Ulmer - Av uppenbara anledningar
Fredrik Norrena - Förmodligen ES bäst betalda målvakt, men låååångt ifrån den bästa
Är fortfarande kluven angående Hlinka/Hlavac då jag ändå tycker att hetsen mot att de inte levererar när det gäller är lite överdriven. Jag vill minnas att det klagades något oerhört på att Tony föll bort år efter år, även när vi tog oss till final. Hlavac gjorde avgörande mål i 2 matcher i år och Hlinka var genomgående en av våra bästa spelare vilket inte minst syns i +/- (även om han lämnar en del att önska i PP). Det är inte helt lätt att hitta spelare till en förstakedja som garanterat kommer leverera, något vi ändå vet att vi får av Hlinka och Hlavac, även om artistkontraktet förstås inte är optimalt. SAIK är ett lag som lyckas träffa rätt i sin scoutning år efter år med Goren, Dimitrakos, Lehtonen, Lindström mfl. Det är inte helt självklart att det slår väl ut. Kolla bara på Frölundas stjärnvärvningar de senaste åren. Därför vore det på sätt och vis en trygghet attha Hlinka/Hlavac kvar.
Som jag ser det berodde sortin främst på tre punkter:
Norrena står inte på huvudet som en ålvakt måste göra för att ge ett på papprt sämre lag chansen. Hade LHC haft Viktor Fasth hade vi förmodligen varit vidare i fyra raka.
Hlinka är bra 5 mot 5 men det är han som förstör PP-spelet. Alldeles för puckkär och letar alltid den svåraste lösningen istället för att låta pucken gå.
Ofarliga spelare i 3e/4e-linan. Deras uppgift är inte att göra poäng men Bagarn, Tolsa, Molinder och co skapar knappt ens en målchans på 7 matcher. Det blir då inte så svårt för motståndarna att fokusera sin defensiv.
Ny målvakt, Arla eller Söderberg som PP-motor och kanske nån mer kreativ junior som kan gå in och få fart på de lägre linorna så tror jag att man kommit långt i arbetet inför nästa säsong.