LHCs marknadsföring och kommunikation är under all kritik.

Man går ut med att man ska sälja 3000 säsongskort, sen hör man…… INGENTING.

Katastrof rent ut sagt.

Några exempel på kommunikativa misslyckanden hitintills i år:

1, Hyllningen av forsling,

2-3 inlägg på sociala medier. Inget mer, ingen push. Nu kom det visserligen mycket folk men jag är övertygad om att man hade kunnat göra mycket mer och tagit tillfället i akt.

Exempel 1: “Shopen är öppen. vi säljer säsongens nya merch.”

Exempel 2:“Köp säsongskort i samband med hyllningen av Gustav, 10% rabatt under hyllningen”

2, LHC-dagen

För det första är jag nog inte ensam om att inte veta vad LHC-dagen är. Den informationen har inte kommit ut. Det va i princip ingen info om detta alls. Detta ska ersätta den klassiska “första isträningen” som varit ett inarbetar koncept sedan 90-talet. Lockade ca 500 pers?

DVS man har inte lyckats göra dagen attraktiv.

3, Retromatchen

Här har vi ett monumentalt fiasko. Först kommer det ut 3 dagar innan LHC-dagen (som ingen vet vad det är) att man endast kan köpa biljetter till retromatchen där. Jag repeterar, 3 dagar innan. Detta är det enda inlägget på hemsidan som nämner retromatchen på 20 dagar. I nyheten står det att “i slutet av Augusti” kommer det mer info och agenda om eventet. Den 3 september, 3 dagar innan matchen kommer någon form av information.

På själva tillställningen är det absolut ingen som är retro förutom att matchen spelas i stångebro, vilket var standard för träningsmatcher fram tills för typ 3-4 år sedan då man bytte till saab arena.

Katastrof igen.

Exempel på vad man hade kunnat göra:

1, Hylla gamla spelare

2, Ta fram retrosouvenirer

3, Fixa ett tält utanför där man serverade pommesbricka etc. likt slutspelet.

4, Sprida information om eventet

4, Säsongskortförsäljningen

Säsongskorten är tillsammans med TV-pengarna och sponsorintäkterna den finansiella grundplåten och stabiliteten. Säsongskortsförsäljningen är en garant för merförsäljning i barer och kiosker etc och är pengar up-front. Att LHC så monumentalt misslyckas med detta, som ändå får anses vara kärnan i verksamheten, dvs biljettförsäljning är under all kritik.

Det övergår mitt förstånd att man inte gör mer för att sälja säsongskort.

Detta kommer att leda till att man kommer att rea/ge bort biljetter för 100 kr, likt förra säsongen för att upprätthålla anständiga publiksiffror. Samtidigt gör det att om man räknar på det så “sparar” man inget på att köpa säsongkort då man kan köpa billigare lösbiljetter iom att LHC alltid rear ut biljetter. Otäcka tanke. har inte ens vågat räkna på detta.

Ett räkneexempel:

Rögle har sålt 4000 Säsongskort, LHC ca 1500 (egen personlig uppskattning, vet inte hur många det är då de inte kommunicerar något som säsongskort). Antagande om 4500 kr i genomsnittligt pris / Säsongskort.

Säkrade intäkter Rögle exkl merförsäljning: 18 000 000 kr

Säkrade intäkter LHC exkl merförsäljning: 6 750 000 kr

LHC har 2 pers som jobbar heltid med att privatmarknaden, det märks inte kan jag säga.

Vi nöjer oss här, får stresspåslag om jag fortsätter

    Det är samma med damlaget. Är tydligen primär idag men är ju helt tyst? Det är klart som fan ingen kommer om man inte vet om det. Det är jävligt mycket “brus” i dagens samhälle/sociala medier så man måste synas för att märkas av.

    Bjaffan1 Väldigt bra sammanfattning! Kan inte annat än att hålla med. Finns mycket att jobba vidare med.

    Bjaffan1 Oerhört bra sammanfattat. Min enda input är att du kanske skulle vara så fräck att du drar iväg samma text direkt till Stålhammar. Mycket har blivit bättre, men allt du nämner här är ju fortfarande lika dåligt som tidigare. Man förutsätter ju någonstans att Stålhammar är medveten om dessa saker, men kanske kan det vara nyttigt för honom att få höra hur vi utanför kansliet upplever saker.

      Bjaffan1 Väl skrivet inlägg och jag tror att det är många på det här forumet som delar känslan.

      CJS, som förtjänt fått en hel del hyllningar, har i flera sammanhang påtalat hur viktigt det är att sticka ut i kommunikationen för att slå igenom bruset.

      Att inte göra någonting kan inte vara en del av den strategin.

      Så frågan är ju vart det brister? Finns det inte samsyn mellan KD och kommunikationsansvarig? Sker kommunikationsarbetet effektivt sett till förutsättningarna? Är marknadschef Bergvall inne och syltar till det?

      En tydlig skiftning som skett under sommaren/våren är marknadskommunikationen.
      Fokus har legat på att marknadsföra att samarbetspartners har tecknat avtal, snarare än att profilera och göra djuplodande intervjuer med nyförvärven. I och med att LHC’s egen bilaga innan säsongsstart dessutom är nerlagd sen ett par år tillbaka, ger oss väldigt få möjligheter att lära känna spelarna.

      Att vara ensam på kommunikationssidan i en SHL-förening, där man förväntas göra samma jobb som konkurrenterna som har 3-4 anställda, är helt orimligt.

      David och Linkin gjorde ett bra jobb förra säsongen när de kom in och avlastade, men den kommunikationen var “extra” grejer och inte sånt som går in under hygienfaktorer. Ska LHC växla upp, då behöver man anställa minst 2 personer till, varav 1 person bör vara 100% dedikerad åt sportbevakning av herr, dam och junior och 1 person 100% dedikerad till att producera content för sociala medier.

      Då kommer man kunna ligga steget före och dessutom understödja andra avdelningar för att öka intäktsflödet.

      Oerhört bra skrivet och jag hoppas att representanter inom LHC läser och tar åt sig.

      Särskilt det här stycket oroar mig då mycket tyder på att man hamnat i en ond spiral:

      Bjaffan1 Detta kommer att leda till att man kommer att rea/ge bort biljetter för 100 kr, likt förra säsongen för att upprätthålla anständiga publiksiffror. Samtidigt gör det att om man räknar på det så “sparar” man inget på att köpa säsongkort då man kan köpa billigare lösbiljetter iom att LHC alltid rear ut biljetter. Otäcka tanke. har inte ens vågat räkna på detta.

      Vi säljer dåligt med säsongskort -> biljetter reas ut för att fylla arenan -> säsongskort blir ännu mindre attraktivt. Detta är en trend som är jäkligt svår att vända eftersom det åt andra hållet blir mindre folk i arenan och därmed mindre hype och en svårare produkt att sälja. Tror ändå det är dags att sluta rea ut biljetter och ta att vissa matcher kommer det va ~4000 på läktaren. På lång sikt behöver man jobba tillbaka attraktionskraften med säsongskort om vi ska kunna ha förutsägbarhet i budgeten.

        alfie

        Denna bilden från förra säsongen visar hur dåliga vi är på att ta betalt för våra biljetter.

          Bjaffan1 Bra skrivet, tycker du gör en copy paste av ditt inlägg och mejlar LHC är säker på/vet att dom uppskattar feedback från både supportrar och sponsorer. (Är ju inte säkert att Stålis & Co hinner gå in här och läsa menar jag).

            alfie Visst är det så men frånsett pengarna så är det förbannat smidigt att ha säsongskortet, jag behöver aldrig gå in och välja/kika på platser, smidigt som fan. Betalar drygt 5000 SEK, Sektion B nära en utgång snabbt nere i stora baren ;-)

              Hotspurs tycker du gör en copy paste av ditt inlägg och mejlar LHC

              Isåfall bör man även addera några fler konkreta förslag eller tankar om hur man skulle kunna lösa problemet också.

                PuckOut Visst men kan ju få dom att börja tänka mer själva med, är ändå dom på kansliet som är satta att jobba med frågorna och har lön för det.

                Hotspurs Jo, men för många är den bekvämligheten inte värt de extra tusenlapparna. Dessutom missar alla några matcher per år. Säg att du kan gå på 20 av 26 matcher på likvärdiga platser för typ 2000 spänn med hjälp av kompispaket, correnkampanjer, rabatterade biljetter etc. MÅNGA kommer välja det istället.

                Det måste va dyrare att köpa lösbiljetter än att ha säsongskort.

                  Bjaffan1 Detta är bedrövligt och, tror jag, helt i onödan. Hypen som rådde ifjol hade inte minskat om samtliga biljetter var ~50kr dyrare.

                    alfie Håller helt med, men jag belyste bara bekvämligheten och tycker det är värt det, missar själv några matcher per säsong men messar/mejlar då mitt kort till någon kompis, stolen ska ALLTID vara använd av någon, ja där måste LHC helt klart bli bättre på att differentiera prissättningen.

                    Metallica Oerhört bra sammanfattat. Min enda input är att du kanske skulle vara så fräck

                    +1 Men tycker inte det är minsta fräckt. Har man skrivit en så välformulerad sammanfattning som dessutom stöds av så många här inne så är det skam att inte skicka. Du kan ju lägga in nån mening om alla hyllningar som florerar här angående fjolåret också! Detta bryter så tydligt mot den positiva trenden så man undrar ju vad det är som händer…

                    alfie Håller med dig helt och hållet. Det ska dock nämnas att man faktiskt har börjat ta bättre betalt för lösbiljetter inför denna säsong. Vi är flera som noterade detta när man köpte biljetter till premiären eller matchen mot HV. Bra platser i arenan ser ut att vara 50-100 kr dyrare. Men det finns fortfarande paketpris osv som är på tok för billiga. Men man verkar åtminstone ha bollen i rullning här.

                    TV4 behöver sig ett lyft också. SDHL-premiär och LHC-SAIK nämns inte.

                      Fredde TV4 behöver sig ett lyft också. SDHL-premiär och LHC-SAIK nämns inte.

                      Inte HV-Brynäs heller, och båda dessa matcher börjar 18.00 ist f 19.00 som matcherna som syns i inlägget.