Gardet Jag har väl knappast sagt något annat? Det jag vände mig emot var ditt antagande om att “Vrána har gjort mindre mål än vår fjärdecenter” när faktisk speltid och laguppställningar säger att Ehn varit allt annat än en fjärdecenter den här säsongen.
“Vrana har gjort färre mål än vår brunkande kapten som för tillfället vikarierar som fjärdecenter och vars främsta uppgift är att jobba hårt och ta ansvar över hela banan, inte göra mål och poäng.” Bättre?
Faktum kvarstår att Vrana som ska göra poäng, men framförallt mål, har gjort färre mål än Christopher Ehn och endast två fler mål än råttan som varit bänkad halva säsongen och som nyligen skickades till Schweiz.
Jag tycker det är orättvist mot Musse att påstå att man inte har givit Vrana chansen eller använt honom fel. Man har gjort allt man har kunnat för att få igång Vrana, ibland på lagets bekostnad.
Gardet För att det inte är spelet i PP som varit det stora problemet i det här laget, utan spelet i 5 mot 5 där Vrána som sagt varit en av få som producerat.
PP:t har inte varit ett problem eftersom Vrana inte ingår i första PP-femman. I den femman där Vrana ingår så är PP:t ett haveri.
Även Södergran har monstersiffror i 5v5. Jag ser ju själv hur det ser ut på isen. Det är Shore och Södergran som driver den där kedjan och sätter upp Vrana till monsterläge efter monsterläge som han alldeles för ofta bränner. Det är bra att Vrana producerar mest i 5v5. Men hur många slumpmässiga assist och andraassist ingår inte i den statistiken? Det är mer tillfälligheter att han plockat en del poäng där än att det skulle bero på hans skicklighet.
Gardet Nej, det handlar inte om att han har dåligt skott – de två målen mot Örebro kan vittna om att det inte stämmer
En av få gånger där han faktiskt träffade mål. Det räcker inte med att kunna skjuta hårt. Att träffa målet ingår också i ekvationen.
Gardet Men hela diskussionen började med att Sanny och Höken pekade ut Vrána som ett symtom för problemen i LHC, vilket jag tycker är befängt. Han är en av få som tagit sig i kragen efter den tuffa starten, visat betydligt bättre inställning och varit en av våra bästa spelare sedan november. Att lyfta fram Viro-incidenten som ett exempel på “dålig karaktär” blir bara larvigt för alla som såg matchen kunde se att den redan var körd så att markera mot miffot och säga några väl valda ord till Laksola var inget annat än rätt i det läget.
Vrana har näst flest utvisningsminuter i laget, efter den extremt sågade Lennström. Att Vrana har dålig karaktär vet hela Hockeyvärlden och det var det enda experterna pratade om när vi värvade honom.
Att han har lyft sig från att vara hela SHL:s sämsta spelare till att ändå göra det bra i några strömatcher här och där bevisar ju bara att han har problem med karaktären. Han tappar ju huvudet i varannan match ungefär, de matcher som vi förlorar.
Hade det stått något annat namn på hans rygg hade alla hållit med mig, men eftersom det är Vrana som alla älskar och har en relation till, så vill man inte inse och erkänna för sig själv att han är en av ligans största floppar och att Sanny och Svensson har helt rätt.
Sen är inte Vrana det enda problemet. Lennström tycker jag är sju resor värre. Men eftersom Vrana på ett ännu tydligare sätt utmärker sig när han tappar huvudet och att han är lagets affischnamn, så blir det Vrana som fokuset hamnar på. Det ingår i den statusen Vrana har.