Lukkinen Positivt om det stämmer. Jag tillåter mig själv att tvivla, på grund av det stora antalet lågpris-kampanjer som har varit under hösten.
LHC i media
LaumannBingo Jag får känslan att man inte gjort någon som helst riskbedömning av lagbygget.
Definitivt så avseende backsidan iaf. Vi gick in i säsongen med 3 säkra kort - Fanten, Rissanen, Hulta. Myrenberg var bra ifjol men är ung och stod inför det tuffa andraåret med högre förväntningar på sig. Vi vet inte ens om han hade varit så bra som man hoppats även om ryggskadan aldrig kommit. Hävelid verkar aldrig ta det där klivet och det var konstigt att räkna med det efter att ha sett honom stå och stampa så länge redan. Aronsson och Kreü såg alla att de inte håller över tid även om de gjorde enstaka bra insatser ifjol.
På det värvar man alltså Norén…
Om alla hade varit skadefria, om gamlingarna inte degraderade och om Hävan/Myren hade tagit kliven man ville så absolut, då hade backsidan sett riktigt vass ut. Men sånt händer ju aldrig, att allt blir som man tänkt sig, och då behöver man backning bakom, något vi definitivt inte har haft.
- Redigerad
Läktarcoachen Jag tycker det är fantastiskt att vi har ett snitt på drygt 7000 när laget spelat så illa, tyder väl på ett visst intresse ändå, låt vara billigare biljetter men är säker på att det genereras mycket intäkter på öl vin och souvenirer. Önskvärt naturligtvis att snittpriset på biljetterna höjs. För mig är det större chans att jag beställer in 3 öl till och/eller några glas rödvin extra på en LHC match en lördag än att jag efter att jag betalt 1500 SEK på en fine dining lägger ytterligare 800 kr på en extra flaska vin, men det är jag det och vi är alla olika. Ska väl tillägga att jag sedan många år är årskortsinnehavare också (privat).
Tycker man borde dela in matcher i olika priskategorier.
Lågpris - vardagsmatcher
Medelpris - helgmatcher
Högpris - Derbyn/Slutspel
HV matcher säljer ju slut på en dag (visst strö finns kvar) fattar inte att man säljer ut dessa fr 175 spänn. Billigaste borde ligga på 395.
Sälja ut pissmatcher för nån hundralapp eller två köper jag.
PJ nämnde lite kort att när han förlängde med Jeff låg vi på runt fjärdeplats i tabellen. Så kanske stirrade han sig lite blind på det.
alfie Absolut, men är inte det upp till honom själv att avgöra om han kan hantera det eller inte?
Lättare sagt än gjort skulle jag säga… av egen lång erfarenhet från arbetslivet har jag sett alltför många exempel på personer som tar roller de inte är byxade att klara eller hantera. Frestelsen få en roll eller en uppgift som det är lite hype runt blir större än den objektiva analysen man borde göra kring sin egen lämplighet.
Jag tror Bäckman skulle se det som ett erkännande och en möjlighet få spela på en högre nivå igen hemma i Linköping och att den frestelsen skulle bli större än den egna analysen. Jag tycker det är bra om PJ är den som gör analysen när det kommer till värvningar och inte lägger det på enskilda spelare. Varje random spelare i HA skulle väl, som ett exempel, mer än gärna signa ett SHL kontrakt och då är det viktigt ha en klar bild av vad som förväntas av den spelaren hos sportslig ledningen.
Skulle Bäckman komma hit tror jag att många ändå skulle ha rätt stora förväntningar på honom. Misstänker det skulle kunna skapa press.
Slutligen, om det mentala skulle spöka så tror jag inte man kan göra en objektiv och faktabaserad analys själv.
När man inte är på plats och hör det med egna ord är det svårt att ta in nyanser och bedöma det som sägs på ett korrekt sätt. Men baserat på det som återges ovan så ökar inte direkt mitt förtroende för PJ utan snarare förstärker den skepsis som utvecklats.
Med det sagt tycker jag det ändå är bra med denna typ av transparens och vad det verkar relativt raka och ärliga svar.
Stort tack alla som summerar och kommer med inspel, särskild cred till @Fredde som tog sig tid att göra en diger punktlista. Bra också att LHC och medlemmar gör detta. Det skapar sammanhållning och gemenskap inför avslutningen!
Jag ska naturligtvis inte draför stora växlar av ett referat. Särskilt mtp att jag ej var det, ej har alla nyanser samt att exakt formuleringar kan tappas bort på vägen. Men jag känner en viss oro.
Var det endast försvarstal? (Klas-gate, felbedömningar av spealre, Jeff osv)
Prata man bara om utmaningar (med ekonomi, skral spelarmarknad)?
Pratade man inget om vad laget och föreningen vill framåt? (Denna säsong, kommande och ett par år fram?) Vad har man att bygga på? Vad ska ge oss hopp?
Jag får också en vag känsla av att PJ inte manifesterar en stark vilja att driva sin vision. Vad vill han egentligen? Vad är ens hans vision? Hans agerande och resonerande faller lite för mig. Han förlänger Klas för att han är omtyckt, men erkänner att fjolåret var en avvikande “tursäsong”. Sen kickar han honom, pga att uteblivna resultat (som kanske främst beror på felaktig självbild och tunn trupp - något han är främst ansvarig för). Han skyller uppsägningen på spelarna och säger i princip att deras ruttna presetation var anleningen till att han fick ta ett motvilligt beslut. Han förlänger Jeff trots att han är missnäjd med fösvarsspelet. Han tar stora risker när han bygger årets backsida. Och han agerar inte när behov uppstår.
PJ lämnar en hel del frågor efter sig, minst sagt.
LaumannBingo håller med dig och problemet är väl att man tagit flera risker, där var och en kan varit fullt berättigade, men att de tillsammans blivit en för hög risknivå.
Jobbar själv med en del riskbedömning och där är det lätt att i enskilda beslut bedöma risken för negativt utfall som acceptabel, men när man adderar alla beslut i en portfölj, blir risken oacceptabelt hög. Verkar lite som en sån situation här.
I en situation där alla beslut fallit ut negativt och det verkar saknats en riktigt god planering för det så hamnar man där vi är nu. Det händer ofta och kommer hända framöver, men det är rätt förbluffande att det förefaller som man inte har metoder att hantera det.
- Redigerad
Förstår dock inte hur man kan göra det? Jeff var ju ansvarig för defensiven? Den var sämst i ligan på alla parametrar. Tänker jag får ju inte löneförhöjning när de som jobbar med annan typ av obeståndsrätt/skatterätt gör det bra och jag inte gör det? Det är väl vad jag bidrar med som ska leda till vad jag får eller inte får?
Blir ännu mer mörkrädd där, var man helt blinda för att vi hade seriens MVP? Samt orimligt hög skottprocent på vissa spelare?
MrNebbiolo Verkar ju som att man ändå varit medvetna om hur mycket Högberg räddade oss förra året. Låter ju då även lite som att man dock valde att blunda för detta/slå från sig detta till följd av hur pass ”bra” det ändå gick i kvartsfinalen mot SAIK där Högberg saknades.
Visst man torskade med 4-0 i matcher men många har ju lyft fram att den matchserien var Skellefteås tuffaste matchserie i slutspelet spelmässigt osv (och ingen kan heller säga att Myran var dålig där). Man anar ju att hade man istället blivit totalt överkörda (spelmässigt, kanske i kombination med en något sämre Myrenberg i målet) där då hade kanske sportslig ledning sett något mer nyktert på hur dålig defensiven var förra säsongen?
MrNebbiolo Min gissning nu, men antar att man resonerade att man på nåt sätt äntligen fått till ett vinnande lag med nöjda spelare och god stämning men visste inte varför och ville därför inte rucka på någonting som “fungerade”. Det har ju PJ fått äta upp rejält nu iaf..
- Redigerad
Sillen Tror vi har lite olika syn på en värvning av Bäckman helt enkelt. Jag tror att om han skulle värvas så skulle gemene man bli besviken och det allmänna tonläget skulle vara “han är slut”, “inte den där cirkusen igen”, “vi behöver en klassback, inte nån från norska ligan”, “vi behöver någon som faktiskt spelar och inte sitter skadad på läktaren” etc. Tror inte han skulle ha nån större press på sig alls, utan snarare en ganska skön situation utan större förväntningar och “allt att vinna”.
Men har man din (och uppenbarligen PJs) synvinkel på det förstår jag såklart och håller med i hur du/ni resonerar. Det är väl ingången i det som skiljer oss åt.
De sa även att logerna har rekordhög beläggning och att intäkterna därifrån således också är på högsta nivå sedan 11/12.
LaumannBingo blir trött på dumma förlängningar. Hade glömt att de till och med förlängde med jeff….
Är med dig här. Jäkligt märkligt sagt av PJ. Vi söger ju inte ”rädda oss kvar, det är dig det hänger på”. Vi säger ”bidra med ett bra spel som förhoppningsvis gör oss bättre.”
Ska han lägga den pressen på någon annan ny back istället? Trams. Jag hoppas att PJ egentligen ville säga: ”Nej, förfan. Inte den skadecirkusen igen” men valde ett annat svepskäl.
MakeClubenGreatAgain Jag får också en vag känsla av att PJ inte manifesterar en stark vilja att driva sin vision. Vad vill han egentligen? Vad är ens hans vision?
”Vi ska vara jobbiga att möta”