Ett jäkla tjat om LHCs självbild i media. Först Sanny och såklart hakar Bergsten på det. Frukansvärt glad över den självbilden vi har. Vi ska bli bäst och skiter i Färjestad, Brynäs med sina femtio guld. Vi ska absolut respektera det men ska sticka ut hakan som vi alltid gör, det är LHC för mig. Var år Mård förresten? Minns när vi förlorar mot Djurgården med 9-2 och han direkt säger att vi ska bli bättre än Djurgården om ett par säsonger, så blev det också. Det är LHC för mig ❤️

Tack Östman, du fick det du pekade på men har tyvärr inte lyckats. Nu vänder vi blad!

Kan dock köpa snacket om självbilden. Enligt de underliggande siffrorna var vi ett bottenlag förra säsongen men känns som att alla glömde det efter kvartsfinalen och tog för givet att vi var i toppen för att stanna. Det är jättefarligt. För det känns som att halva laget har tappat 10 % av det hårda jobbet. Fat and happy.

Kallzon Kan också förstå tankarna på ett plan och håller med, det ligger säkert mycket i det.

Men sen förstår jag inte riktigt hur man går från det resonemanget till att det är fel att sparka huvudtränaren som vare sig fått ihop spelet eller kommit till rätta med självbilden. Eller menar man att vi ska vara nöjda med att undvika kval och att laget inte har material att prestera bättre..? Det låter också lite konstigt iochmed att samma experter ibland menar att vi faktiskt har en rätt bra trupp. Får ärligt talat inte riktigt ihop det.

Sen är det alltid lika smått parodiskt hur journalister och media alltid kör följa John. Nån kommer med en viss analys eller ett visst uttryck och helt plötsligt kör alla samma sak.

Kallzon Kan dock köpa snacket om självbilden. Enligt de underliggande siffrorna var vi ett bottenlag förra säsongen men känns som att alla glömde det efter kvartsfinalen och tog för givet att vi var i toppen för att stanna. Det är jättefarligt. För det känns som att halva laget har tappat 10 % av det hårda jobbet. Fat and happy.

Äsch. Får vi bara tillbaka Myren så blir vi farliga i Slutspelet. Top4 minst.

Självbild? Vad är det?

Det är ju inte så att Klas inte haft tid på sig. Är det fjärde året och då sista tiden med ett dopat gäng på pappret. Tålamod är väl det ledningen haft om nåt. Verkar som vissa i dimman glömt bort att han haft tid på sig.

Hockeynews har en intervju med Kovács om Östman. Bakom betalvägg. Någon som kan sammanfatta kanske?

Kallzon

@Cluben89

Kallzon Hockeynews har en intervju med Kovács om Östman. Bakom betalvägg. Någon som kan kanske sammanfatta?

Jag vill också jättegärna läsa den. Kronis hälsade på hos mig igår och tog både katten och frugan så blev tvungen att göra avkall på ett gäng internetprenumerationer. (Phub Premium har jag givetvis kvar, är du inte klok?)

Kallzon

Fast han är ju bra skön i huvet den där statistikrunkaren. Han skriver att det är ologiskt att han får sparken i år när han borde fått det förra året istället eftersom de underliggande ser likadana ut nu som det gjorde då.

Jag vidhåller att man måste utgå från den faktiska tabellen först och främst även om de underliggande är skit. Blir ju hyfsat knepigt att motivera en sparkning av en tränare som överpresterar resultatmässigt.

East

“Självbild” har blivit ett så fruktansvärt uttjatat modeord som journalister och experter/tyckare har slängt sig med i flera år nu så fort det inte går som man tänkt i ett SHL-lag. För mig hänger självbild ihop med prestation och självförtroende och det varierar ju så klart över tid beroende på resultat. Man har aldrig hört någon säga att laget har fel självförtroende. Spyr på skiten.

Snacket om självbild är bisarrt. Alla lag som faller som en sten i tabellen och går mot säker kvalplats måste agera. Det skulle ju liksom bli bättre efter förra uppehållet men har ju tvärtom blivit mycket sämre. Efter så lång tid med samma tränare som knappt lyckats med något kan det absolut vara rätt att försöka med en ny röst. Det har INGENTING med självbild att göra.

Cluben89 varför taggade du mig i den? 🙈🤷‍♂️

För att han skrev att skillnaden från förra säsongen till i år är att vi har ett bättre försvarsspel men sämre målvakter och sämre offensiv.

krycka Snacket om självbild är bisarrt. Alla lag som faller som en sten i tabellen och går mot säker kvalplats måste agera. Det skulle ju liksom bli bättre efter förra uppehållet men har ju tvärtom blivit mycket sämre.

Håller med. Sanny brukar ha nyktra analyser i övrigt men den här gången var han väldigt fel ute.

Här har vi en till som helt har snöat in på Östmans personlighet snarare än vad han inte presterade som huvudcoach. Han är uppe i 10-15 inlägg kring sparkningen och försöker bevisa hur fel man har agerat. 🙄

Metallica Här har vi en till som helt har snöat in på Östmans personlighet snarare än vad han inte presterade som huvudcoach. Han är uppe i 10-15 inlägg kring sparkningen och försöker bevisa hur fel man har agerat. 🙄

Bättre han fokuserar på vem som sköt Palme. Han har större chans att lösa den gåtan än att han kommer med en insiktsfull analys av nåt annat.

Kjeppkinesen ja men att vi skulle ha sämre målvaktsspel i år än förra året måste väl mer eller mindre alla varit införstådda med att vi skulle ha? Och jag har väl heller aldrig förnekat att så är fallet? Förstår inte riktigt vad poängen här var.

Att bara säga att vårt försvarsspel har blivit bättre, våra målvakter och vår offensiv sämre säger ju ingenting egentligen om den samlade bilden när det är så vagt som att bara använda begreppen bättre och sämre.

Låt säga att vi förra året hade världens bästa målvakt och världens bästa anfall men världens sämsta försvar. Om vi då i år istället bara har världens näst bästa målvakt och världens näst bästa anfall samt har ett medelmåttigt försvar, då hade sannolikt helheten blivit bättre än förra året.

Metallica

Boork🤣

Jisses, har väl alltid haft ett agg mot LHC och om man bara ska gå på personlighet skulle väl han aldrig ha fått ett tränaruppdrag.

Undrar hur många matcher han sett med LHC under dom sista åren?

Kallzon Hockeynews har en intervju med Kovács om Östman. Bakom betalvägg. Någon som kan sammanfatta kanske?

Bump

Cluben89 Om vi då i år istället bara har världens näst bästa målvakt

Nej, Heljanko är inte världens näst bästa målvakt. Tyvärr. Men bra exempel i övrigt.

Cluben89 ja men att vi skulle ha sämre målvaktsspel i år än förra året måste väl mer eller mindre alla varit införstådda med att vi skulle ha?

Kanske. Jag hade nog hoppats på att han ändå kunde mäta sig med Högga med tanke på hans meriter. Och även om jag hade farhågor kring hans storlek så hade jag inte räknat med att han skulle vara så här svag.

Cluben89 Låt säga att vi förra året hade världens bästa målvakt och världens bästa anfall men världens sämsta försvar. Om vi då i år istället bara har världens näst bästa målvakt och världens näst bästa anfall samt har ett medelmåttigt försvar, då hade sannolikt helheten blivit bättre än förra året.

Ja, asså det har du nog rätt i. Men allt hänger ju ihop. Försvaret påverkar anfallsspelet och målvaktsspelet påverkar försvaret och vice versa. Utan Högga så har helheten kollapsat.