Så, var är nyckeln till att lyckas i slutspelet - och vad är egentligen inte "fiasko"?
Om vi börjar med det som krävs för att nå framgång:
[*]Spela bättre och kämpa hårdare - varje match: Det mest självklara, men det vi verkar haft mest bekymmer med under årets gång. I ett slutspel går det inte att åka på en skridsko. Med den här säsongen i bagaget så tror jag att spelarna måste tänka att varje match är en SM-final - eller i alla fall uppträda som det. Spelarna måste ha karaktär och stå upp för varandra.
[*]Vinna hemmamatcherna: Livsviktigt! I kvarten räcker det med att göra sitt jobb hemma för att vara klara för semi (även om jobbet självklart ska skötas även på bortais). Klarar vi kvarten ställs vi nämligen inför ett rejält eldprov: vi lär inte ha hemmafördel från och med semin (chansen för hemmafördel i semin är liten: i finalen är den minimal). Det innebär att vi måste vinna borta minst en match - och då har vi troligtvis inte råd att torska i vår borg.
[*]Coachning: Det är dags för Lener att börja coacha. Det får vara slut på sosse-hockeyn! Gör en spelare bort sig upprepade gånger (Fernholm?), så ska han ha mindre speltid. Ta time-out om det behövs. Kasta om i kedjorna om det behövs. Gå ner på tre kedjor om det behövs. Agera! Stå och stryka mustaschen kan du göra när du är hemma - här ska du coacha med eld i ögonen.
[*]Norrena: Norrena måste, måste, måste höja sig flera snäpp och visa de där slutspelstakterna som han gjorde förra året, då Ak Bars tog guld i Gargarin Cup. Norrena ska vara en av elitseriens bästa målvakter, hitills har han inte vart det. Men, med hans vinnarskalle så tror jag att slutspelet ska passa honom. Om det är någon gång under den här säsongen som han ska höja sig, så tror jag att det är nu. Han är en av få som jag inte är orolig för att elden i ögonen ska släckas på.
[*]Spetsen: Våra spetsspelare måste, måste, måste producera. Mårtensson, Hlavac, Hlinka, Mange har ansvaret att leda trupperna framåt. De är våra poänggörare, och med Zacke borta så är det extremt viktigt att de gör poäng. Det krävs att de är bäst när det gäller, annars blir det ett bistert slutspel - och kanske ett bistert slut.
Cluben måste ta sig förbi kvarten. Annars är det ett praktfiasko. Det kan mycket väl handla om föreningens framtid - i alla fall som topplag - och dennes vara eller inte vara. Det kan mycket väl avgöras beroende på resultatet av kvarten. Respass i semin? Här är jag tudelad. Baserat på hur jämn serien har varit i år och hur svagt LHC har presterat så är det svårt att kalla det fiasko. Å andra sidan så har vi en trupp för finalspel, och då är det svagt om vi inte tar oss dit. Om vi åker ut i semin känns det nog att det är hur vi åker ut som ligger grund för om det är fiasko eller inte. Men här kan jag mycket väl ändra mig. Lägg dock till att föreningen ekonomiskt skulle må bra av finalspel och det kan skapa fiasko i framtiden om vi torskar semin.
Torskar vi i finalen... då är det inte fiasko. Då är det bara bittert. Och kanske vår sista chans på ett bra tag att vinna den, beroende på hur truppen ser ut nästa år.