När jag hörde om Zackes skada så kändes det, för min del, att chansen till guldet rök. Inte för att han hade varit så outstanding tidigare under säsongen, men han behövdes för balansen i laget. (Hur man kan bygga ett lag med enbart en högerskytt är för mig obegripligt.) När Petterström klev av sjönk förväntningarna ännu mer, likaså med Tolsas skada.
Jag har svårt att se det här laget klara sig förbi en kvartsfinal. Tabellplaceringen ljuger, laget var riktigt bra när det inte betydde någonting, nu däremot är jag tveksam till att laget är bland de 6/7 bästa. Förstakedjan håller hög klass, på papper, men resten av laget är inte speciellt imponerande. När det sen verkar saknas kämpaglöd hos spelarna så är inte ens förstakedjan vidare imponerande. Jämför exempelvis med lag som Brynäs, Skellefte, Timrå som kanske saknar en hel del av vår "pappersklass", men där spelarna kämpar som vargar med blodsmak. Det är inte många vargar i linköping i dagsläget, tyvärr.
Nåväl, laget kan dock ta hem seriesegern - en seger mot HV känns faktiskt inte omöjlig - enstaka matcher kan alla lag vinna matcher. En serieseger har aldrig hänt tidigare i clubens historia och skulle därmed innebära, på mitt sätt att se det, att säsongen oavsett slutspelsresultat, varit förhållandevis lyckad. Så länge cluben utvecklas och blir lite bättre varje säsong har jag svårt att kalla det fiasko.
Hoppas såklart jag har tokfel och får skämmas för det här inlägget senare ivår, men jag tror ändå att slutspelet återigen blir kort och tar slut i kvartsfinalen. Lener har aldrig nånsin klarat av att ta ett lag förbi första steget, varför skulle han lyckas iår?