Jordfräs:
Jag är inte direkt kristen heller, men det innebär inte att jag vill se en blandning av flera religioner i Sverige.
Vad gäller det där med midsommar så har det mer med tradition att göra. Det är en tradition som vi har här i Sverige, i vårt land. Det är inte så att jag håller den högst av alla högtider på något sätt, tvärtom.
Men jag håller med Markus till punkt och pricka. Det är en svensk tradition, därför är det fel med svenskar som uppmuntrar dom genom att hoppa över för att gå med dom, exempelvis politikerna.
Det är skillnad på att delvis acceptera och anpassa sig till nya saker, som pizza och pasta och att landet man bor i sakta men säkert förändras tillräckligt grovt för att kunna accepteras och anpassas för svenska medborgare.
Vi har en kultur att värna om. Jag säger inte att andra kulturer är skit och att alla saker som kommer från andra kulturer och land är skit. Men det är för mig viktigare att bevara vår kultur än att, som Markus säger, se till att allt blir en sorts blandkultur som till slut ingen kommer kunna känna igen.
Det handlar inte om att invandrare inte får utöva sin tro och ha något kvar av sin kultur när dom flyttar till Sverige (eller för den delen till ett annat land, men det är inte relevant för mig som svensk), det handlar om att dom måste anpassa sig om dom kommer hit.
EDIT:
Jag ser bakom hudfärg och även religion. På dom som förtjänar det. Det finns många trevliga invandrare som har kämpat sig fram, kan språket och inte är rädd för att använda det i dom flesta situationer, samt anpassat sig till det svenska systemet och livet här, utan att helt ha lagt sin historia och sin kultur bakom sig. Dessa personer respekterar jag och har verkligen inget emot dom. Men det finns invandrare jag inte gillar, och det är dom som inte anpassar sig tillräckligt, som tror att dom kan få och göra precis vad som helst och komma undan med det lindrigt, eller lindrigare.
En sak jag stör mig på är att man allt som oftast blir anklagad för att, exempelvis, inte se bakom hudfärg om man har något negativt att säga om invandringen. Vad fan spelar det för roll om invandraren kommer från Iran, Spanien, Kina eller Grönland? Eller vilken religion han har? Det handlar inte om dessa saker, inte heller om han är svart eller vit.