Robie wroteJag måste bara få säga att jag tycker uttrycket "tar in för många invandrare" är förlegat, och jag fattar igentligen inte vad som menas med det. Är det någon som har siffror på om det ens "kommer in" lika många invadrare nu som under nittiotalet. Är det någon, som använder uttrycket, som också separerar invadrare och flyktingar?
Under 1990-talet tog Sverige i snitt in 42 992 invandrare per år. Samma siffra är nu under 2000-talet är 47 964. Med andra ord en ökning. Av de invandrare som kom till Sverige är bara 18% flyktingar (endast 1,5% genom FN:s flyktingkommissariat).
Källa: Migrationsverket
Robie wroteJag räknar med att de invadrare som söker medborgarskap i Sverige har som uppsåt att dela våra värderingar (om än kanske ge oss en ny synvinkel), vara företagsamma och dra sitt strå till stacken med förtroende till det system och den kultur som vi har här. Om inte så kan de lika gärna dra någon annastans.
Lite brottsstatistik från BRÃ… (Brottsförebyggande Rådet):
Andel misstänkta för brott i de olika grupperna i förhållande till andelen i befolkningen. (1=överrepresentation).
Grupp över/underrepresentation
Båda föräldrarna födda i Sverige 0,8
Född utomlands 2,0
Norden (ej Sverige) 1,4
Gamla EU (utom Sverige, Danmark, Finland) 1,1
USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland 0,9
Sydamerika 2,6
Östasien 0,8
Nordafrika 3,7
Det var inte länge sedan ett av de större muslimska förbunden krävde att muslimerna i Sverige skulle få särskillda lagar. Jag har träffat ytterst få invandrare som rättat sig efter svenska lagar och normer.
Robie wroteAtt trycka in massa flytkingar i betonghus i förorten, utan att ge dem den hjälp de behöver för attt komma på fötter är hemsk invandrar politik för att den drabbar oss alla. Dels flyktingarna i första hand, dels oss skattebetalarna som får se en "investering" (av våra pengar) som inte ger utdelning, men framför allt våran acceptans till andra kulturer.
Sverige är ett hemskt land...
Ärligt talat, vi ger dem bidrag, bostäder och utbildning. Vad mer ska vi göra för dem? Ge dem en villa, Volvo, hund, privatutbildning och förtur på arbeten? Det mest rättvisa hade varit att låta dem börja från noll, precis de förutsättningar som vi svenskar har! Vill de ha något bättre så får de fan jobba för det som alla andra!