På tal om propp så är det ju rätt intressant att se kommentarerna från så kallade "experter" - vissa berättigade att kalla sig det, andra inte - angående tacklingen av Brynäs Simon Bertilsson i kvällens match.
Renberg visar sina Luleåsympatier och börjar skrika om tio matchers avstängning. Tomas "jag-kan-ingenting-om-hockey-men-har-ändå-ett-jobb" Ros vill ha tacklingsförbud och Mats "Carolina-Hurricanes-kommer-definitivt-sist-i-NHL" Wennerholm skriver att det är vårdslöst och respektlöst att pricka någons huvud.
Ehm.. är det bara jag som är nykter på min arbetsplats, eller vad fan är det frågan om? Tolka mig rätt: avsiktliga tacklingar mot huvudet ska beivras, och det rejält. Och visst: en chargingutvisning hade jag accepterat med tanke på hans fart.
Men så tittar man på klippet från matchen på den skadade spelaren.. Han är tillåten att tackla då han nyligen hade puckkontakt och han bär själv ett ansvar att se till att han inte tittar på sin egen spegelbild i isen.
Sen står människan inte heller upprätt, han tappar balansen när han försöker föra iväg pucken. Då kommer smällen. Pang. Det är jävligt olyckligt och jag hoppas att han kommer tillbaka fort. Men.. för i helvete! Tro fan att tacklingen blir mot huvudet om huvudet är i höjd med bröstet på den som tacklar (innan smällen inträffar och vi snackar om hundradelar och inte flertalet sekunder). Och alla experter säger att "det är lätt att stanna upp innan tacklingen". Jo men tjenare, chansen är rätt stor att de skulle ha kolliderat även om han hade hunnit bromsa.
Den tänkta "bröstvärmaren" blir istället "överfallet mot huvudet". Det är väl för helvete inte Bertilsson fel att motspelaren tappar balansen och därför har huvudet i höjd med hans överkropp? Det är ju som om jag skulle anmäla någon för att han skallade mig i klockspelet för att han "avsiktligt" körde på mig med sin rullstol...
Men för all del, förbjud tacklingar. Förbjud även bilåkande, det skadar sig folk rejält av - om inte mer. Förbjud även flygplan och gym (någon kan ju slå huvudet i löpbandet om denne springer för långsamt). Eller: inse att olyckor kan hända när som helst, var som helst, hur som helst. Och att skador också kan bero på - just det - olyckor och att allt inte är planerade jävla överfall.
Det är en sak att rubrikkåta, lösnummersäljande journalister gör det. Men när en person som ska kunna hockey ordentligt, Renberg, börjar gråta om tio matcher för en händelse som är jävligt olycklig, men knappast med avsikt att ge en huvudskada - det är bara pinsamt.
FOTNOT: Kul att Bulletinen är tillbaka!