Pajkobsson Vår ekonomi är en större motståndare än samtliga lag i SHL nu i kampen om att vara kvar i finrummet.
Ekonomin är en extremt viktig ingrediens i vår hink av problem. Det känns som att vi aldrig riktigt haft ordning i räkenskaperna. Dopade av Stenbeck och sen ett ras när dopingen upphör. Har inte läst alla bokslut över alla år, så kan givetvis ha fel men det känns som att det aldrig riktigt går runt med ett positivt resultat.
Däremot tror jag inte vi ska gå omkring med värsta ångesten inför elitlicensen och SHL krav. Dels finns det kontrollmekanismer, man ryker inte direkt man missat ett krav. Dels tror jag att det ekonomiskt finns risk kommande säsong (och fler…??) blir värre än pandemiåren. Nu finns noll ekonomiska stöd och den bistra verklighet vi lever i globalt kommer ha en enorm påverkan på människors beteenden (sparar in på nöjen bland annat). Det kommer bli otroligt utmanande få folk till hockeyarenorna och spendera pengar på fika, merch, mat och dryck. Lägg till detta elpriserna, där klubbar med egna arenor och som direkt får fakturorna från elbolagen i inkorgen kommer drabbas hårdast. Just nu har vi avtal med kommunen gällande arenan och driften. Priserna för istid är satta för ungdom mfl. Självklart kan det hända grejer med prisbilden från kommunen, men jag tror det är enklare få ett stöd när man redan ”hyr av kommunen” än när man måste komma med mössan i hand från sin egen arena. Däremot lär en hyressänkning bara vara att glömma. Summa summarum tror jag SHL kommer ha en pragmatisk syn på sina krav för licenserna. Däremot finns ju alltid risken för KK om det går riktigt illa för någon verksamhet.
Risken är uppenbar man försöker spara sig ur den här situationen och gör som SAS när dom tog bort gratis kaffe på sina flygningar. Ett annat sätt att försöka spara är att bara sälja biljetter till fullpris och ta bort alla möjligheter gå på matcher till reducerat pris. Jag hoppas verkligen att man prioriterar att få folk att gå på hockey och därmed bidra till stämningen och dessutom handla i kioskerna eller käka en bit mat. Får man någon att gå en gång kanske man återkommer. En rejäl satsning på att marknadsföra kompis och familjepaketen, som är förmånliga, skulle jag vilja se exempelvis.
Men, som sagt, det gäller att laget presterar också så upplevelsen blir positiv.