Från dagens Corre där Roger Ekström ger svar på all kritik:
[size=150]LHC-basens brandtal: "Behövde höra det här"[/size]
Utsatt läge – men inga förändringar är på gång i Linköping HC. ”Det kommer inte att hända”, säger ordföranden Roger Ekström.
Med bara en poäng i förra veckan har LHC tappat mark i SHL-tabellen och är just nu på elfte plats och utanför slutspel. När transferfönstret stängde i förra veckan valde inte heller klubben att agera.
Det har i sin tur fått en del supportrar att reagera och på en del sociala medier har främst tränaren Tommy Jonsson och general managern Fredrik Emvall utsatts för kritik. I det läget valde Roger Ekström att under tisdagen träffa och hålla tal till truppen i omklädningsrummet före träningen.
Delar av talet visas på klubbens hemsida och bland annat säger LHC-basen:
”Styrelsen och jag har fullt förtroende för alla inblandade. Oavsett vad ni ser eller läser så kommer det inte att göras några förändringar. Det kommer inte att hända. Vi ska göra vad vi kan, men nu är det upp till er, grabbar. Vi ska till kvartsfinal och så tar vi det därifrån.”
För Corren berättade han efteråt om förklaringen till brandtalet:
– När läget är som det är finns alltid en risk att en massa spekulationer tar fart. Ligger du på nedre halvan i februari och mars börjar det surras på sociala medier och säkert även i spelare och ledares skallar. Då kändes det bra att tydliggöra vad som gäller och ta bort alla orosmoment. Vi har satt den här båten i sjön och då får vi fortsätta att ro.
Vad fick du för reaktion?
– Intensivt lyssnande. Men efteråt var det många som uttryckte sin uppskattning och sa att ”vi behövde få höra det här”. Om folk tycker att jag gör gör fel, så kan jag ta det. Det är inte jag som ska vinna matcherna, säger Roger Ekström, som tycker sig ha sett hur stämningen naturligt nog påverkats av den tunga tiden.
– Det kan man se är att de glömmer bort att ha kul ibland. Ut med bröstet, upp med hakan, säger ordföranden.
Har tanken tänkts att göra några förändringar på tränar- och ledarsidan i övrigt?
– Nej. Hade det funnits några klagomål, kritik eller synpunkter får man ta ett snack om det, men det har inte funnits och finns inte något sådant.
Före spelarmötet uttalade Roger Ekström också sitt fulla stöd för tränarkvartetten och Tommy Jonsson uppskattade initiativet.
– Det kändes bra. Jag läser vare sig tidningar eller sociala medier, men kan förstå att det är ett brus eftersom vi inte gjort resultat. Det blåser på toppen och det ska det göra. Vi ska ha krav på oss.
– För någon månad sedan var vi hyllade, men det går fort i den här världen. Det är en fingerknäpp från toppen till botten, säger Jonsson.