Corren wrote[size=150]”Ska inte påverka nästa säsong”[/size]
ISHOCKEY Risk för misslyckad säsong för Linköping HC – men det ska inte påverka nästa. Det hävdar ordföranden Roger Ekström.
Per Bergsten 07:00 | 2019-03-05
– Vi vill få en så bra plattform som möjligt inför de tre kommande åren. Klart att det är bättre att starta satsningen från en kvartsfinalplats än från ingenmansland, men jag känner inte att det ska påverka så mycket, säger han.
Inte ens om ni inte når åttondelsfinal?
– Nej, satsningen ligger fast. Skulle det hända måste vi tänka till vad gäller pengarna. Vi kommer att reda ut det ändå, det finns inget annat att välja på, men går vi till kvartsfinal kan vi våga att vara lite mer offensiva.
Så rent ekonomiskt kan det ändå få viss betydelse?
– Kanske.
Under söndagen kunde Sporten avslöja att LHC-spelarna tagit ett eget initiativ till ett möte utan Tommy Jonsson och övriga tränare för att prata igenom det utsatta läget med bara en seger på de åtta senaste matcherna och risk för missat slutspel.
Det applåderas av Roger Ekström.
– Jag tycker att det är ett jättebra initiativ. De är professionella yrkesmän och det är upp till grabbarna att lösa det här. Det känner de också, säger LHC-basen och är tydlig med att det inte kommer att ske några förändringar bland ledarna.
– Det är inte på coachsidan det sitter. Vi kommer inte att göra något där. Spelarna säger också att det fungerar bra och att vi inte ska röra något.
Även Tommy Jonsson gillade att spelarna samlades före måndagsträningen.
– Ett jättebra initiativ. Det är inget konstigt eller dramatiskt alls. Det händer ganska ofta. Jag ser det som ett friskhetstecken att gruppen gör det utan att vi tränare är med. De kan lufta saker och få utrymme att göra det på sitt sätt.
– Att spelarna tar tag i det visar att det är allas ansvar. Lika mycket som det är upp till spelarna är det upp oss till ledare, säger Jonsson.
Har du fått någon feedback från mötet?
– Ja, det har jag redan fått.
Kom det fram några vettiga synpunkter?
– Väldigt bra.
Oavsett hur säsongen slutar framhåller dock Roger Ekström att det efteråt kommer att göras en rejäl utvärdering under våren.
– Vi ska vända på alla stenar. Det lovar jag, säger ordföranden.