Corren wroteLHC-supportrar fick svar på tal
ISHOCKEY LHC bjöd in supportrarna för att de skulle få svar på sina frågor. Allt från köer till kioskerna, säsongen som gått och kommunikation var ämnen som togs upp. Här är några av frågorna och svaren.
Rebecca Candevi20:49 | 2018-05-14
Hur ser TV-pengarna ut som kommer in nu, vilka summor är det?
– Det är ungefär fem miljoner i förstärkning till vår budget. Talet i sig är egentligen mycket större men SHL behåller en del av pengarna för att utveckla ligan och klubbarna. Vi kommer på olika sätt kunna få ta del av mer pengar men man använder en konstruktion för att alla pengar inte ska hamna i spelarnas fickor. Då ska man komma ihåg att vi i vår egen budget hade Markus Högberg som lämnade till NHL förra säsongen vilket gav nästan tre miljoner i intäkter från NHL. Den här säsongen har vi ingen spelare som går till NHL vilket gör att skillnaden från förra årets budget inte blir så stor, säger LHC:s klubbdirektör Anders Mäki.
Det är väldigt långa köer till korven vilket gör att vissa inte hinner tillbaka till matchen börjar igen. Ändå är det en kassa som är obemannad, varför är det så?
– Det är en bemanningsfråga som ni alla förstår – den får vi se över. Sedan är utmaningen att vi ska få lönsamhet på korvförsäljningen, då måste vi effektivisera. Men det är samtidigt svårt när det är i så korta perioder som väldigt mycket ska säljas på, säger Roger Ekström som är förslagen som ny ordförande till LHC:s styrelse.
Det saknas kvalité på kommunikationen och har varit en del grodor nu när till exempel Tommy Jonsson gav en personlig hälsning som istället bestod av två tredjedelar om säsongskortsköp. Det känns inte äkta. Hur gör ni för att förbättra kvalitén på kommunikationen?
– Ett enkelt svar på det är att jag delar helt din uppfattning. Vi kommer att se över det, säger Ekström.
– Det är den mest välutbildade vi har i det området som gav förslaget. Det var den kanadensiska konsulten som kom med idén – så vi ska inte skylla på Gustav (Pettersson, kommunikatör) i det här fallet, fyller Mäki i med ett leende.
Vad händer i sommar och i höst?
– Om vi kollar på spelarfronten är det en center och en forward vi ska ha in. Backen i fråga brukar. . . Corren brukar vara bra på att leta reda på nyheterna och det kan vara sant även där ifrån. Men det är svårt att släppa än, det måste vara okej. Men backsidan är klar. Vi ska ha två målvakter, åtta backar och 13 forwards. Johan Södergran är den 14:e till att börja med och jag tror även att Nicola Pasic kommer att få prova på. Alltså är det en center och en forward som är kvar, säger general managern Fredrik Emvall.
Hur ligger du till där?
– Jag ligger nog hyfsat till faktiskt. Det är två stycken som jag jobbar på. Helst skulle jag vilja säga att det är klart i dag, men det är så mycket om och men i det här sakerna. Det är dumt att säga någonting. Men det är två stycken som jag hoppas och tror kan vara klara den här veckan, säger Emvall.