Har följt Cluben nära i 20 år (skriver sällan här dock) och har nog aldrig varit så orolig för föreningen som nu. Så ursäkta långt inlägg men behöver skriva av mig.
I det nuvarande laget finns det liksom ingentng, nada och intet att bygga vidare på. Olimbs är "grundseriestjärnor" (lhc´s adelsmärke), Sylvegård, Sörensen (som vart totalt osynlig i slutspelet) och Lilja är alla troligen borta till nästa säsong. Pajen, otroligt nog en av våra absolut bästa spelare i slutspelet är ju också borta och Tony och Sebbe...ja Tony och Sebbe är ju sorgliga historier. Emwall har noll kommunikation utåt och den nya ordföranden...ja vänta jag ska bara googla vad han heter nu igen. En så totalt osynlig styrelse vid tider av motgång bådar illa. Man kan tycka mycket olika om Mård, Helber och Hemlin men de var ju profiler och lyckades ofta skapa ett stort intresse runt Cluben. Ensam i rampljuset står nu Dan. Omöjligt utifrån att veta hur mycket han kan påverka proceseserna runt laget. Extremt märkligt dock att skriva tre-årskontrakt med en tränare så tidigt på säsongen, speciellt då han inte presterat någon framgång ännu. Vittnar om dåligt omdöme och tveksamma beslutsprocesser i ledningen. Känns som att ledninge sluter sig och upplever massmedia, stad och fans mer som yttre hot än komponenter av en helhet som ska göra LHC tillsammans.
Det börjar även kännas som att spelare faktiskt inte vill till LHC. Vi var en attrakiv klubb för några år sedan men nu känns det som att ryktet inte är gott. Bristedt till Rögle (!) skickar oroande signaler. Detta sammantaget med Emwallalls "bredd-tänk" och fel-frekvens vad gäller värvningar gör att jag faktskt på allvar är orolig för strid runt de riktigt jobbiga strecken nästa säsong. Slutspelen kan komma att komma med längre mellanrum framöver. Intresset minskar ju pga av dåliga resultat men även hur laget uppträder. Gång på gång kommer man ut helt fel mentalt till viktiga matcher. Matchen senast är ett typexempel på varför man tappar intresset och lusten för ett lag. Olimbs straff...han är ju för f..n inte påslagen för femöre! Ser ut som sista skottet på uppvärmningen! Vägrar sedan konstant att spela slutspelshockey eller ens låtsas om att det är en extra viktig match. Nonchanlant (eller panikslaget) serielunksspel med ett enda högintesivt byte av K-A under hela matchen. Här nånstans bör väl coachens roll betonas. Det finns sätt att sätta en hög arbetsmoral och även arbeta enskilt med spelare som har svårt att hitta rätt mentalt när det hettar till.
Ett av de största problemen, som flera påpekat, är ju detta med att försöka med ett spelsystem som kräver mycket hög intensitet och arbetsmoral för att sedan värva hörn-snirklare och serielunks-hjältar. Man verkar heller inte ha ngt sätt att arbeta med detta mentalt då inte en enda spelare förbättrats i den riktningen efter värvning. Om man får spekulera fritt så tror jag att Dan har en alldeles för hög tilltro till samtal med spelarna. Han blir frustrerad och arg när de inte gör som han säger men det får noll konsekvenser och således händer ingenting med beteendet. Kanske en trött och förutsägbar liknelse men se på Mourinho som vågar bänka miljardmannen Pogba då han inte faller in i spelsystemet. Det ger effekt.
En av Dans fötjänster (tror jag) - är att han har stort tålamod med spelare (läs Näkyvä...hans start i Cluben....måste ge Dan att det krävdes is i magen för att låta honom fortsätta spela sitt spel. Det gav ju faktskt utdelning). Tålamodet har nog en baksida dock - inga bänkningar av underpresterande stjärnor så långt ögat når. Detta tålamod rör ju även spelsystemet. För länge sen borda man skruvat på det där eviga "spela sig ur zon" liret. Jag ser inga andra (topp) lag som spelar pucken bakåt, tillbaka in i egen zon, så mycket som LHC gör.
Jag hoppas evigt att jag har fel. Men det behövs helt andra tongångar från ledningen för att jag ska ändra uppfatning. En vision, ett projekt, en identitet och en rikting framåt som vi kan tro på och som föreningen kan jobba emot. Allt det känns som att det fattas just nu. Vi får hoppas att det vänder innan vi sjunker allt för lågt.