köttet wrote
Främsta meriter inom tidigare sportrelaterat arbete? Jo, sportchef 99/00 i Cluben. Inget jag skulle skryta med i mitt CV precis. Han lär ska brinna för hockeyn. Kul för honom. Det är det många som gör. Men det kvalificerar inte till ett ledningsjobb på den nivån. Och så var det frågan om vad han åstadkommit. På exakt vilket sätt har LHC tagit något som helst steg framåt under Mäkis ledning? Inga alls, om ni frågar mig.
Detta blir ännu tydligare när vi ser på organisationen som helhet, inte enbart föreningens herrlag.
För flera år sedan stod Mård och Helber längst fram i skutan och utlovade förutsättningar för damhockeyspelare som vill utvecklas. Vi fick in storstjärnor utifrån (Asserholt, Ramboldt med flera) och jobbade målmedvetet med att damerna skulle leda utvecklingen i Sverige, något som mynnade ut i två guld. Den här satsningen har avtagit helt under Mäkis ledning och vi har blivit omkörda av Luleå som fångar upp sponsorer, får publik till matcherna och erbjuder tjejerna bra förutsättningar.
I LHC börjar istället storstjärnan Pernilla Winberg tveka om en fortsättning pga förhållandena. En silvermedalj är är trevlig, men vittnar snarare om vilka risiga förhållanden övriga SDHL-lag har. Tjejerna har gjort en kanonsäsong utifrån förutsättnignarna, men Luleå dominerar totalt både på och utanför isen...