köttet wroteHar vi koll på vad LHC egentligen lägger sina pengar på?
En nyckelfråga, helt klart. Jag skulle också vilja veta betydligt mer än idag.
Men vi vet att LHC-koncernen omsatte 166 MSEK(Källa: Årsred.) förra året och att det är bland de högsta i SHL. Vi vet att LHC-truppen kostade 35 MSEK(Källa: Mike/Cmore) och att det är bland de lägsta i SHL. Vad vet vi mer?
Hyror till kommunen på 13-15 MSEK(Källa: Corren).
Driftkostnader på ytterligare ett par miljoner(Källa: ?).
Material- och resekostnader: 5 MSEK(Källa: Mäki/Corren).
Sen vet vi ju inte de olika företagens bruttomarginaler. Hur mycket tjänar LHC på ett arrangemang(en match/konsert o dyl.)? Det finns ju en del rörliga kostnader där naturligtvis. Samma sak för råvarukostnader inom restaurang osv.
Sen har vi detta: http://www2.lhc.eu/clubinfo/personal
Ingen på den sidan får kosta mer än hon smakar. Så är det bara. Alla måste skapa värde för LHC-koncernen annars är man bara en belastning. Jag tycker det är bra att LHC går in och ifrågasätter vissa av rollerna och jag hoppas att man till slut får fram en slimmad organisation som gör vinst varje år och på så sätt säkrar LHC:s långvariga existens som elitförening.
Förresten, tänk er gärna in i "motsatsen" till denna rensning bland personal: LHC fortsätter visa röda siffror och ingen gör några förändringar. Fan, vi hade ju stått med högafflar och facklor utanför Stångebrohallen och ropat på deras avgång(minst) för att de inte agerat i tid.