exile82 wroteNämen Bama, det var intressant statistik. Det liknar nåt som EP själva gjorde för nån månad sen. Det var Statistik över hur många matcher som ett lags spelare har spelat för sitt nuvarande lag. Även där hamnade vi högt upp, om jag inte missminner mig faktiskt på andra eller tredje plats.
Men hur som helst så kommer snacket att fortsätta. LHC är och kommer alltid att vara "laget som inte hör hemma i ES" och så vidare. Men vem bryr sig, egentligen?
Det känns som att alltid de senaste entreprenörerna in i elitserien får stämpeln köpelag eller lag utan kultur osv... Så har det väl varit för Malmö, så har det varit för HV och nu är det LHC. Tills det kommer ett "nytt" lag som lyckas slå sig in och etablera sig så får LHC felaktigt bära den stämpeln och folk har den synen på föreningen. Dock tycker jag denna syn minskat betänkligt och att det övergått till respekt för den resa som gjorts. LHC nämns ALLTID nu, säsong efter säsong, som en av de fyra stora lagen som aspirerar på guldet.
Detta är ett beteende (att man måste bygga upp laget med spelare utifrån) som ALLTID drabbar lag/föreningar som vill SATSA uppåt/framåt, utan att vänta 100 år på att bygga upp en långvarig "kultur"/tradition. Det är egentligen samma sak som händer i Mjölby, där man försöker etablera sig i Div 1, medan resten av föreningen, ungdomssidan och juniorsidan inte är på den nivån. Än. Men med en is till + en högre nivå för juniorerna så ska det nog ordna sig där. Man har också många "egna" produkter just nu, men det är ett gigantiskt steg från MHC junior till a-lag.
För LHCs del handlar det om så mycket mer än den egna föreningen och det är ett mångårigt arbete som väntar där man måste dra ett jättelass för hela regionen, eftersom man så effektivt dödat allt vad hockeykultur heter i Linköping genom att vara det ENDA laget som ALLA skall spela i, hålla på och gå och se. (Detta har även Johan Hemlin lyft fram som det sämsta man gjort för hockeyn i Linköping). Tänk om det fanns Lambohov Tigers, Ljungsbro HC, Sturefors Rangers - lag i olika stadsdelar stadsdelar där det också skulle finnas små islador. Det är inte för inte som Örnsköldsvik är "hockey town" - ta en titt på hur klubbstrukturen ser ut där och hur MoDo INTE suger upp varenda hockeyspelare! Dit kommer tyvärr aldrig LHC/Linköping och det får vi acceptera och arbeta utifrån.
Det vilar ett jätteansvar på LHC att hantera ungdomsverksamhet och juniorverksamhet 100% rätt eftersom det inte finns några alternativ till att skola fram hockeyspelare och få fram nya hockeylag. Om man bortser från det allt hetare alterantivet Mjölby HC då...
Bla bla bla... Nu får jag sluta. Men det är illavarslande att LHC är så otroligt beroende av hjälp utifrån i form av sponsring, och det är SJÄLVKLART att med tanke på världen omkring oss (lågkonjunktur) så kommer det mindre medel den vägen. Då blir det svårt att hålla en hög nivå, så det blir tufft ett tag nu...
Ser vi kortsiktigt så ser ju denna säsong såklart superintressant ut! Och det känns som något av "nu eller aldrig", tyvärr, eftersom det verkar som vi inte alls kommer se Weinhandl tillbaka nästa år.