Köttet >>
Självklart är det så att framgång föder framgång, tills det att det som var en framgång för ett år sen inte längre är/blir det nästa år. Således kan jag förstå att en del stannar hemma, och det är inte något som bara händer här, utan även i andra lag. Således - huvudet på spiken - är det just därför det måste gå bra för Cluben i år.
Det jag däremot menade var att det är så konstigt att vi är extremt drabbade av folk som väljer att inte gå efter en svacka. Jag har absolut inga siffror på det här, jag erkänner att jag helt och hållet går på känsla under kommande mening. Men det känns som att vi tappar, procentuellt, mycket mer publik efter bara en förlust än vad andra lag i Elitserien gör. Eller i alla fall att vi ligger jävligt högt upp.
Det är just det jag menade med det hela "sportstadssnacket". Jag kan förstå att DIF-supportrar föredrar att lägga sina pengar på fotbollen eller, för den delen, att en AIK:are väljer att se på innebandy. Där finns det så pass många alternativ att andra sporter blir lidande av det. Men i Linköping? Vi har inget bandylag av högsta klass. Vi har definitivt inget herrfotbollslag av rang (och om vi en dag får så ligger LHC jävligt risigt till, är min känsla). Vi har damfotboll och volleyboll. Här tänker jag spekulera igen, men jag har en känsla av att invånarna i Linköping tänker ungefär följande om dessa två exempel: "Och?"
LHC är den enda föreningen i Linköping som kan erbjuda idrott av den högsta klassen - som den stora massan också har ett genuint intresse för. Helvete, LHC är den enda föreningen i Östergötland som kan erbjuda det (Om nu någon påstår att IFK Norrköping finns så hävdar jag att dom inte ens erbjöd idrott av den högsta klassen när de spelade i allsvenskan). Den stora massan som är potentiella/blivande/stora LHC-fans går inte på annan idrott i stan - men går ändå inte på matcherna i hockeyn när det sviktar lite - eller ibland inte ens under början av slutspelet? Självklart ska det erbjudas något, självklart ska de ha valuta för pengarna - det ska alla ha. Men i en stad som bara kan erbjuda hockey (för närvarande), så är det för mig obegripligt att intresset kan sjunka så kraftigt redan till matchen efter en förlust. Bara för att man ska ha valuta för pengarna så kan man inte kräva att varje match ska vinnas - det fungerar inte så i sportens värld.
Ansvaret för att locka intresse ligger självklart hos LHC, där håller jag med dig. Intresset ska skapas genom bra spel och underhållande hockey, där LHC går så långt som möjligt - touche, återigen. Men det innebär inte att åskådarna inte är fria från "ansvar", eller vad man ska kalla det. Det är tarvligt, tråkigt och überjävligt att exempelvis fyra vinster i rad, där LHC spelar bra, inte betyder något när man har åkt på en 0-1 förlust på bortaplan, oavsett om LHC spelade bra eller dåligt den matchen.