Om LHC behöver banta truppen ytterligare en säsong så ska man ha i åtanke att rätt så många har utgående kontrakt det här året, vilket inte behöver lägga en extra kostnad för att "bli av" med en spelare. Det kan också betyda (men jag säger inte att det garanterat gör det) är att man kan släppa 3 spelare och behålla en bra. Däremot blir problemet nog att hitta ersättare för de som offras.
Men man kan lugnt säga såhär: i år är det extremt viktigt att vi går långt. Extremt.
Spelare med kontrakt som går ut efter säsongen:
Erik Lindhagen
Robin Persson
Andreas Pihl
Dennis Bozic
Daniel Fernholm
Mattias Carlsson
Joakim Eriksson
Mats Frøshaug
Jaroslav Hlinka
Andreas Jämtin
Martin Laumann
Pontus Petterström
Jan Hlavac
Fredrik Emwall
Våra tongivande spelare är således inte illa ute, såvida Cluben inte väljer att sälja dom. Truppen kommer alltså således ha stjärnor, men vi kanske inte kan räkna med att vi kan ha kvar Jaro och Jan, som exempel. #33 ligger nog illa ute, det gäller nog även Jocke om min känsla stämmer (därmed inte sagt att jag gill ha bort honom).
Jag tror inte vi behöver vara så oroliga för att inte ha två riktigt bra förstalines. Däremot kommer truppen bli tunnare, och kedjorna under betydligt sämre. Vilket kanske inte behöver vara en nackdel - spelare som harvar i tredjekedjan som lätt skulle kunna få plats i en första, men som inte får oavsett prestation, och det skapar bitterhet (som exempel).
Jag tänker inte vara orolig för mellanår riktigt än, vi har fortfarande grymt bra spelare med längre kontrakt och vi har skapat oss ett namn som en av Sveriges bästa lag, vilket är lockande när talangfulla spelare vill vidare i karriären och spela i elitserien.
Jag tror helt klart att det bästa vore om kommunen kunde låta LHC få/köpa arenan helt och hållet. Sedan är LHC jävligt lidande av att ha sånna medgångssupportrar som (i stor majoritet) finns på sittplats. Det finns självklart sittplatspublik som går i vått och torrt, men man kan inte påstå att det är överdrivet många. Spelar LHC kasst i en match, oavsett tidigare svit, då är det minst 500 personer som inte går nästa match. Såvida det inte är Brynäs eller Leksand som är på besök (usch, blotta tanken får mig illamående).
Det är egentligen märkligt.. jag köper att det nästan alltid är fullt i Skellefteå (mindre stad, mindre människor, mindre arena och inget annat att göra däruppe), men egentligen.. Linköping är knappast en sportstad. Vi har andra bra lag, visst, men man kan ju inte påstå att herrvolleyboll och damfotboll är konkurrenter, vare sig publik- eller intressemässigt? Varför är inte fler folk intresserade av att gå på matcherna? (nu menar jag generellt)
Ã…terigen - det är jävligt viktigt att vi presterar i år. Det är viktigt för att folket ska komma - varje match - och det är viktigt för att vi ska kunna gå så långt som möjligt och därmed få lite extra cash.