Jag tycker generellt att gemene man har blivit lite för betuttade och “charmade” av CJS. Missförstå mig inte; som någon ovan skrev har han gjort mycket bra med fullsatta arenor trots skit på isen, uppfräschningar av diverse faciliteter och en öppen, transparent kommunikation. Men det finns fundamentala punkter där han har varit en stor del av misslyckandet: tex på ungdomssidan som, enligt mig, nog är den viktigaste frågan i dagens LHC.
Att siffrorna som presenterades nyligen är mörka är en annan sak och något mer komplext, men det gynnar väl inte honom heller. Sa han inte något i stil med att “minusresultatet inte skulle bli så stort” för en tid sen dessutom? I så fall känns det inte särskilt kontrollerat även om det, återigen, kanske inte är så illa som det ser ut. Men i det här skedet med tex en långt ifrån fullständig spelartrupp är förstås även det oroväckande på sikt oavsett.
Sen förstår jag att han måste gå upp i försvarsställning när han slutligen får kritik av en utomstående, som dessutom sätter problematiken i ljuset. Det är ju logiskt. Men jag tycker inte att man ska framställa Helber som en dåre bara för att han faktiskt vågar säga sanningen. Vilket ju ingen annan verkar göra i den här gulli-gull-föreningen.
Sen om Helber kommer att lösa alla problem, är någon slags frälsare eller ens är rätt för rollen säger jag inget om. Men CJS måste ju kunna kritiseras på vissa punkter. Det tar inte ifrån honom alla förbättringar han har åstadkommit.