Håller med om att styrelsen i huvudsak domineras av personer utan egen erfarenhet av hockey. Mårten Parbrandt är den enda jag kommer på som varit aktiv som spelare historisk. Mårten var bland annat med och spelade upp LHC i Elitserien.
Sen vet jag inte om just sportslig erfarenhet från hockey är absolut nödvändig. Kjeppis nämnde ju hierarkin Styrelse-VD/KD-SC-HC. Min åsikt är att styrelsens medlemmar sett över hela styrelsen ska ha erfarenhet av hur man leder en ideel förening och vad som präglar en sådan. Ett stort nätverk och erfarenhet av att leda företag är också viktigt för bolagets del. Kunskap om ekonomi och budgetarbete givetvis. Juridisk kompetens skadar inte heller, affärsjuridik gärna och kunskap eller förmåga sätta sig in i frågor som rör juridiska förhållanden i ideella föreningar med insprängda bolagskonstruktioner.
Den som tillsätts som VD/KD ska kunna båda världarna och verka som VD i bolaget (elitverksamheten) och som KD i den ideella moderföreningen. Det får inte fokuseras enbart på SHL.
Slutligen, något jag anser är väldigt viktigt för varje ledamot i styrelsen, oavsett individens kompetens, är att man är intresserad av verksamheten (hockeyn) och för LHC som förening i synnerhet. Man ska sitta i styrelsen för att man är genuint intresserad av LHC och vilja bidra till klubbens utveckling, förbättring och framgångar. Man ska inte sitta i styrelsen för arvodet eller för att förbättra sitt CV för framtida styrelseuppdrag.