Det där med Leners lön ska man ta med en nypa salt eftersom det beror på om man räknar på säsong eller kalenderår.
Något som tål att funderas på är följande:
Förra säsongen hyrdes både Tony och Weinhandl ut. För rejäla buntar rubel, vilket bland annat finansierade Jan Hlavac. Stenbeck finansierade Hlinka och lär haft ett finger med i Jämtin-affären. Trots en sjujävla massa pengar från Stenbeck, och trots rysspengarna, så räckte det alltså inte med kvartsfinal för att gå runt... Skellefteås mål i sjunde kvarten blev dyrt för LHC. Dels i prestige, men också ekonomiskt. Och jag skulle vara oerhört tacksam om någon företrädare för LHC kunde förklara exakt hur man tänkte när man helt vansinnigt, mot all sans, lade upp en budget som iskallt räknade med att laget skulle nå minst semifinal. Idrotten fungerar som bekant inte så. Jag räknade naturligtvis med minst semifinal, men jag har inte ansvar för ekonomin i Cluben.
Men tydligen lärde man sig inte mycket, eftersom man nu gjort samma sak igen... Ekonomichef Ellbrant har säkert rätt när han säger att det inte är "någon fara" just nu. Men det vore ju mäkta intressant att veta hur LHC tänkt förfara för att det inte ska bli likadant nästa säsongen igen. Lågbudgetsatsning? Då lär man få räkna med rejäla tapp i publikintäkter. Särskilt om det inte blir guld i år.