Nu blir jag trött på mig själv. Be mig att hålla tyst. Bara ett inlägg till ... :wink:
Citat från Köttet:
"Ja, det du missar är att LHC hyr ut spelarna för att visa välvilja vilket man väntar sig ska betala sig genom att spelarna efter avslutat rysslandsäventyr ska spela i Cluben. Det ser säkert bra ut i teorin. Men dyker det upp trevliga envägskontrakt från NHL så lär den teorin bli konfetti snabbare än du kan säga "Jaroslav Hlinka". Och då står man där utan Tony och Weinis och utan några pengar att värva ersättare för. Och då har i alla fall jag missat hela poängen med uthyrningskonceptet. Det gav inga pengar, inga guld och inga återvändande spelare."
Ponera att vi alla är överens om att det blir alltför kostsamt att sitta med både Weinis/Tony OCH Hlinka/Hlavac i laget. Jag tror att vi alla kan enas om detta, även om ingen av oss egentligen vet vad dessa spelare egentligen kostar. Men vi låtsas att alla fyra kostar lika mycket. För att göra räkneexemplet enklet, låt oss säga att de var och en skulle kosta Cluben 5 MSEK per år i lön att ha dem spelande här hemma.
Alternativ 1:
Vi satsar på att behålla Weinis/Tony. Därför släpper vi Hlinka/Hlavac. Kostnaden att betala blir 10 MSEK. Ingen intäkt kommer in då tjeckerna är fria att gå utan bindande avtal.
Alternativ 2:
Vi satsar på att behålla Hlinka/Hlavac. Därför hyr vi ut Weinis/Tony. Kostnaden att betala blir även nu 10 MSEK. Men den kan vi så länge uthyrningen pågår "kvitta" mot en lika stor intäkt om 10 MSEK, betalade till Cluben i ryska rubel. H&H spelar därmed i praktiken för Cluben utan att det kostar ett enda rubel/krona.
Om nu dessa alternativ är lika lockande rent sportsligt, och allt annat är lika (ok ... hellre svenskat än tjeckiskt för "hjärtats skull", men ändå), varför inte köra på Alternativ 2? Då har jag inte ens räknat med risken att vi i ett sent skede - och mot vår vilja - förlorar Weinis/Tony till NHL i Alternativ 1, vilket (gissar jag) är en större risk än att de lite äldre Hlinka/Hlavac, som båda har familjer, vänder tillbaka över pölen.
Jag ber om ursäkt om jag tänker helt fel i denna sena timme.