Om man ska försöka att ge Mike & Co lite rättvisa så har de ett helt omöjligt uppdrag, i alla fall om man vill försöka tillfredsställa alla parter.
Cluben kan egentligen ALDRIG konkurrera om så pass bra spelare som Tony/Weinis/Hlinka/Hlavac på marknadsmässiga löner. Man försöker trots allt (på ett jävligt bra sätt enligt mig), och lyckades ju fånga upp de två förstnämnda när de hade en svacka i sina karriärer, och de två sistnämnda i en tid då man kanske kan säga att de var lite på väg ner. Men så fort spelarna är "för bra" så går prislappen upp och de får ännu bättre bud från annat håll. Chansen att behålla så pass bra spelare på en konkurrensutsatt marknad (NHL/KHL) är att de hela tiden underpresterar eller är lagom skadebenägna, för då kan man hoppas att ingen annan klubb vill bjuda över vad Cluben erbjuder i lön.
Som redan sagts, ingen hockeylirare (inte heller de som spelar i Clubens färger) stannar kvar i en klubb för att vara snälla, eller för att de har extra stort klubbhjärta. De som stannar i en klubb hela karriären gör det (oftast) för att de inte får ekonomiska bud som är så himla mycket bättre, vilket gör att man på marginalen lika gärna kan prioritera mjuka värden, såsom familjesituationen, livet efter hockeyn mm. Det kan man tycka vad man vill om, men enligt mig så är detta en realitet.
Att man nu bundit upp vissa spelare med långa kontrakt, som man sedan använder för att Cluben åtminstone ska kunna tjäna pengar under resans gång, är därför i mitt tycke det bästa man kan göra av ett läge där alternativet är ännu sämre. Hur mycket tror ni t ex att FBK fick inför denna säsong när laget fullkomligt brandskattades på spelare? Inte mycket kan jag lova, inga miljoner i stil med vad cluben nu drar in i alla fall. Men likt förbannat så stack stora delar av deras trupp till andra lag/ligor.
Visst faan är det dyrt att gå på hockey. Men Cluben har ju bara två principiella möjligheter:
- MINSKA KOSTNADERNA = banta ner lönebudgeten rejält (det är nog den största kostnaden som går att påverka så hallhyran är fast). Detta kan dock få effekten att det sportsliga får stå åt sidan, något ingen av oss vill.
- ÖKA INTÄKTERNA = fler sponorer är svårt i dessa tider av finansiella kriser, vilket innebär att man kan försöka ...
- fylla hallen varje match, vilket troligen är lättare om man (som i år) har många stjärnor i laget, även om det verkar fungera sådär, eller
- hyra ut spelare.
Jag har säkert missat en eller annan anspekt, men summan av ovanstående är att det nog troligen inte är så lätt som man kan tro att driva runt ett ishockeylag så att alla blir nöjda, både sportsligt, ekonomiskt och känslomässigt ...