Köttet >>
Det är inte ofta jag inte håller med det du skriver, och majoriteten av dina senaste inlägg skriver även jag under på. Men en del funderar jag lite på vad gäller uthyrningen av Mårtensson:
köttet wroteTar vi ett SM-guld i vår så är det okej [...]
Jag tycker inte att det, från och med nu, är okej över huvud taget att låna ut de bästa spelarna. Jag gillar inte riktigt den här väntan på det första SM-guldet, för att sedan lägga fötterna på bordet och slappna av. LHC är ett topplag i elitserien, det innebär att de ska kunna konkurrera om guldet varje år. Då funkar det inte om man släpper iväg sina bästa spelare, oavsett om man vunnit guld eller inte. Jag tycker inte det är okej att lura publiken på de bästa spelarna eller att släppa iväg sina bästa förutsättningar till ett guld. Där spelar det ingen roll om vi vunnit noll, fyra eller sju SM-guld. Självklart är det viktigt att nå milstolpen och ta sitt första guld. Men LHC ska jobba för fler guld, inte ett. Och då håller inte det här agerandet.
Men, som så många även påpekat - vad gör vi när/om det blir ett NHL-avtal? Då står vi med mössan i handen och får en skitsumma för att Tony ska kunna lira på andra sidan pölen. Det är en svår balansgång. Men nu har det inte varit ett avtal på ett tag. Vi behöver inte chansa. Säg nu att Tony lirar i Ryssland nästa år, och att det blir ett NHL-avtal. Då får vi våra miljoner för det året - sen säger Tony tack och hej till Europa. Det där snacket om att inte vilja åka tillbaka till NHL har ju visat sig vara bogus. Klart som fan att han åker om han får chansen.
För de här miljonerna har Cluben slarvat bort kapital på jippomatcher och värvat flertalet riktigt dyra spelare. Här anser jag att det är tjänstefel att värva så många bra lirare att den bäste av dem alla måste tvingas bort. Ponera nu att N. Hävelids lön skulle räcka som insparande pengar för att behålla tony - hade inte det vart värt det då? Och, precis som Köttet säger: När man får in ryska miljoner men ändå lever på knivens egg - då är det något som är jävligt fel. Självklart har vi en för hög hallhyra - men det får dom vara medvetna om när de lägger sin budget. Allt snacket om att "det är hallhyrans fel".. Ja, hallhyran förhindrar kanske det hela i längden. Men det är LHC som gick med på det från första början. Det är inte kommunen som måste rätta sig i ledet.
Frisse wroteDet rätta hade egentligen varit att välja bort Hlavac och Hlinka detta år och passa på att köra in två yngre spelare som på lång sikt kunnat blomma ut, men å andra sidan ... hur kul hade det varit på kort sikt.
Det hade varken vart kul eller rätt. Utan Hlavac hade vi inte haft någon målskytt. Bara där är förlängningen av honom livsviktig. Jag hävdar istället att det var andra spelare som i så fall inte borde ha kommit hit. Ta bara Hävelid till exempel. Inte en spelare som kan uträtta underverk, direkt. Vi får en stabil back (i alla fall det som sades) - men har vi inte sånna redan?
Nu har jag inte jättekoll på spelare som har utgående kontrakt, men det känns som att flera borde leva farligt till nästa år. Kanske är läge att inte ha fyra rätt bra kedjor, utan istället ha två äckligt bra kedjor, och två brukare-kedjor?
köttet wroteFör mig kan inga pengar i världen ersätta ett SM-guld.
Huvudet på spiken. Inga pengar i världen är väl också det som Cluben har i sin kassa om man fortsätter att missköta sin ekonomi och spelartrupp.