Självklart önskar man att mer egna produkter/juniorer tar fansen och föreningen med stormsteg och tar sig hela vägen upp till massvis med speltid, framgång och så vidare. Inget snack om saken - det är kul när folk ur egna leden stiger upp bland de stora grabbarna och gör bra ifrån sig.
Men jag har märkt att många av oss supportrar har en tendens att börja dreggla av glädje varje gången de hör ordet "junior" (och den som tror att jag inte pratar hockey kan ju fundera om). Varför ska dom få chansen? Dom ska ta chansen, det är det som det hela handlar om. Slussar man in juniorer i laget så ska det vara för att junioren är så pass bra att han kan ta en plats där. Man måste bevisa att man är tillräckligt bra för A-laget när man spelar i J20. Men det slutar inte där. Blir du upptagen i A-laget så måste du bevisa att du är tillräckligt bra för att stanna i A-laget.
En junior ska inte få en plats i någon av de två första kedjorna, eller i powerplay, med motiveringen: "Det är där de utvecklas bäst, med bra och rutinerade spelare". Det funkar inte så. Jag ifrågasätter inte att spelaren utvecklas bättre med bättre omgivning, men jag ifrågasätter det som ett argument till att de ska ta en plats från någon annan spelare. Ska dom spela där uppe, då ska dom vara så pass bra att dom kan uträtta något där redan då.
Det finns talanger och "talanger". Vissa spelare kan hoppa in direkt i toppkedjorna och producera poäng/sitt jobb, andra kan inte det. De måste kämpa sig fram och gneta och harva i sämre lag innan de får chansen - om de ens får den. Det skulle inte fungera om vi släppte in folk "bara för att".
Och, som så många påpekat - varför skulle de lyckas i Cluben, om de inte ens gör det i Allsvenskan?