Intressanta funderingar. Håller med om mkt, men är klart tveksam till f.d. "lovande" spelare som inte blommar ut. Menar i första hand Lindhagen, Fröshaug och Ylven. Det är ytterst få unga spelare som blommar ut till bra Elitseriespelare, ändå gäller det att varje år tillföra ett par ungdomar till truppen. Vilken kategori spelare ska då lämna för att bereda plats ?
Beprövade, habila genomsnittliga, men inte utvecklingsbara, elitspelare som Petterström och Matte ?
F.d. stjärnor på väg ut som t.ex. Jocke ?
F.d. lovande som avstannat och knappast når längre än fjärdekedjan som Lindhagen, Fröshaug och Ylven ?
Av ovanstående tycker jag det är dags för Jocke att lämna. Emvall, Matte och Petterström är stabila och har förmodligen inga höga löner och kräver förmodligen inget stjärnutrymme. Sådana måste det finnas en handfull i laget. Förläng med båda.
Så den sista kategorin. Låter kanske dumt men jag tycker att vi ska låta hela trion gå. Ylven är en rollspelare, men jag tycker inte att han är särskilt duktig i sin roll och ytterst begränsad i övrigt. Lindhagen är ett gränsfall. Men borde visat mer på de chanser han faktiskt fått. Fröshaug har kanske inte fått chansen men jag ser ingen hög potential. In med nya prospects istället. Hjärtlöst -javisst, men för att hitta ett guldkorn måste laget förnyas utan att stabiliteten (Emmis,Petter o Matte) äventyras.
Fernholm då ? Hur svårt som helst. Visserligen inte bra i år. Men backar med hans potential växer inte på träd. Förläng.
Givetvis beror allt till slut på vilka spelare vi tror oss knyta till oss.