För att nu gå lite utanför det specifika problemet som ni diskuterar så påstår jag att det största problemet är att domarna "tolkar" lite som de vill. Och följer vare sig regler eller direktiv.
Ett bra exempel är förra veckans matcher. Vi börjar i Linköping och matchen LHC-Frölunda. Laumann slåss med Niskala och Niklas Andersson går in som tredje man. Regeln är solklar. Niklas Andersson ska ha matchstraff. Det finns över huvud taget inget tolkningsutrymme när någon som tredje man lägger sig i ett bråk, och ännu en domare har gjort bort sig.
Samma regel tillämpades istället perfekt i lördags. Tuokko i Modo skallar(!) en Röglespelare. Rahimi lägger sig. Matchstraff för båda, även om Tuokko givetvis fick MP och Rahimi "bara" GA-MI.
Ganska ofta blåser domarna också för "spelare i målgården" när en utespelare är utanför målgården och målvakten är långt ute i densamma. Rör utespelaren målvakten då så kan det aldrig någonsin bli spelare i målgården eftersom spelaren ju inte är där. Då måste domaren antingen låta situationen vara, alternativt ta två minuter för interference. Inget annat.
Jag mailade dessutom Peter Andersson (domarbas) som förklarade att det inte ska blåsas för spelare i målgården om spelaren knuffats/tacklats in där. Räkna gärna hur många gånger domarna ändå blåser. Först till 100 vinner.
När nu bobbe snackar om att göra som chefen säger så kan jag bara stilla konstatera att om jag skulle sköta mitt jobb så illa som flera av domarna gör så hade jag blivit uppsagd, eller åtminstone omplacerad, för länge länge sen.