Sillen går förhoppningsvis att kombinera på nåt smart sätt? Men vore så klart illa om Östman får en säkerhetspatch för Gripen skickad till sig innan en torsdagsmatch mot Örebro, och att en gripenpilot får Törnas skottprocent nedbruten när han ska avfyra en Iris-T mot ryssen.

5 dagar senare

Hank Typiskt Pajkobsson!
    Hoppas i alla fall att det var ett bra möte!! Jag håller tummarna för att oavsett utfall att det blir bra för dig personligen!

Hank

Nej gud bevare mig! Den HBTQ-certifierade svenska armén har antagligen redan skottprocent i nivå med Törna. Om även vår stolthet i skyarna klockar in på samma procent, ja då kan vi lika gärna börja skåla i vodka och sniffa Novitjok.

Kul att Cluben rycker i dig pöjk! Jag lyssnade häromdagen på dig i Ståplats-podden (igen) och du verkar vara en rejäl och trevlig prick! Tror du skulle göra succé i en roll i föreningen. Men jag hoppas att du kommer fortsätta leverera här på forat. Du får ju inte glömma bort dina rötter!

#lafamilia

en månad senare

Hank

Intressant. Vad är din syn på en sån roll - något administrativt som en drös människor kan lära sig eller kommer det bli svårt för klubbarna att hitta rätt sifferkille(/tjej)?

Hur går det för egen del? Nåt mer att säga?

• Hank svarade på detta.
    • Hank gillar detta

HOCKEY

Man får väldigt mycket ”out of the box” från SportLogiq, som klubbarna redan har tillgång till, det fixar nog de flesta. Det svåra är att tolka all data som finns tillgänglig, och sammanställa det till något användbart och förhoppningsvis lättförståelig.

T.ex. kan man göra modeller för att få en helhetsbild av ett lags eller en spelares prestation. Så som jag gjort i min modell för Game Score, fast förfinad genom att använda ännu mer ”underliggande” statistik som SportLogiq tillhandahåller.

En annan spännande möjlighet är att försöka få fram användbar information från alla ”matchevents” (skott, passningar, räddningar, etc) som verktyget loggar. Som en jämförelse så brukar shl.se logga runt 300 ”events” en genomsnittlig match, medan SportLogiq loggar runt 3000 ”events”. Med hjälp av dessa kan man försöka få fram egen data, som inga andra har tillgång till, och på så sätt få en fördel.

Jag skulle säga att det krävs någon med en bakgrund i mjukvaruutveckling och en utbildning i matematik, och gärna med lite hockeykunskap. Är osäker på hur stor den skaran människor är.

För egen del skulle jag gärna berätta mer, men munkavlen är fortfarande på.

Hank Tack för en trevlig läsning! 😄🙏🏼 vilket lag i SHL leder och är bäst när det kommer till statistiken-och den analytiska delen, skulle du säga Hank?

• Hank svarade på detta.

Lejon-Fantasten Jag har förstått det som att LHC faktiskt var först ut med detta (när Tagnes coachade om jag minns rätt), och köpte in ett verktyg för avancerad statistik ett år innan fler klubbar gick samma väg. Men har inte haft någon som är dedikerad uppgiften.

Vet inte vilka som leder, men vet att iaf Leksand (Petter Carnbro) och Färjestad (Erik Wilderoth) har anställda analytiker.

Här är även en två år gammal tweet på ämnet, från Petter Rönnqvist, som är ganska talande:

Hank

Intressant alltså! Lär ju vara stor skillnad mellan lagen när det kommer till hur man faktiskt använder ”den nya informationen”, nu när de flesta verkar satsa på det. Gläder mig att du ser en kvalitativ dimension och håller tummarna för att vi genom det ni kokar ihop får Hank mastermind-fördelen!

Hank Ja vi var ju först ute med det enligt vad som sagts, men det skulle vara väldigt bra om Cluben kunde anställa en heltidsanställd scout som också kan statistik och den analytiska biten, men det lär dem väl inte göra på några år, men vad säger du Hank? Skulle det vara en bra investering, ekonomin till trots- för Cluben med en heltidsanställd-/tills vidare anställd scout som kan det där?

Gällande just Frölunda och Växjö så ser man klart och tydligt där att dem har använt de analytiska verktygen riktigt bra och på ett effektivt sätt, vilket helt klart gett utdelning för främst dem, inte minst för Växjö.

• Hank svarade på detta.
              6 dagar senare

Hank LHC fick genom M Vernbloms kontakter vara pilot for Sportloqiqs system i SHL. Året därpå köpte SHL licens för hela ligan. Förra året köpte även Hockeyallsvenskan licensen.

10 dagar senare
              18 dagar senare

Hank För egen del skulle jag gärna berätta mer, men munkavlen är fortfarande på.

Har nu fått ok från Pajkobsson att vi inte behöver hålla det hemligt längre.
              Vi kommer starta upp ett samarbete. Exakt hur det ska se ut, och hur mycket, får framtiden utvisa.

Hank

Jag har fått tillgång till deras verktyg (SportLogiq), och det finns väldigt mycket smaskigt där. Jag frågade hur mycket av den datan jag får dela med mig av (man vill ju såklart dela med sig till sina fina vänner på hockeybulletin). Svaret jag fick var tyvärr att SportLogiq är extremt noggranna med att datan endast får användas av klubben och att den inte får dyka upp i några andra medier/sammanhang.

Det är väldigt synd tycker jag. Då jag tror att det hade varit en schysst form av fan-service att dela med sig av intressant statistik. Det hade bland annat varit intressant att dela med sig av fina underliggande siffror på Maxwell, på frågan om vi har sparkapital i honom. Det hade också varit kul att visa hur Ljung står sig som playmaker i jämförelse med t.ex. Lasch, eller kunna ge mer detaljer på ämnet Gallos grymma xG (som jag tog fram med min egen modell).