Efter lÄng diskussion om Höggas spel i senaste matchtrÄden tÀnkte jag titta pÄ lite siffror. Tack @Mittzon för redovisandet av dessa siffror:
xGA/60: 2,89
axGA/60: 2,56
Högberg rÀddar alltsÄ 0,33 fler mÄl Àn förvÀntat per 60 spelad minut.
I matchtrÄden sÄg jag jÀmförelse med att Högga och Lundström hade nÀstan samma rÀddningsprocent.
I Är slÀpper vi till ungefÀr lika mycket skott mot oss i skottsektorn per match som förra Äret. Lundströms rÀddningsprocent i skottsektorn var 82% och Höggas Àr ocksÄ 82%.
Totala rĂ€ddningsprocent för Lundström var 88,75% och Höggas Ă€r 90,24%. Det vill sĂ€ga att Högga rĂ€ddar lite fler av skotten som mĂ„lvakter âskaâ rĂ€dda, men slĂ€pper in lika mycket frĂ„n skottsektorn. Ytterligare skillnader mellan de tvĂ„ hittar vi om vi tittar pĂ„ spel i lika styrka dĂ€r Högga har ca en procentenhet högre rĂ€ddningsprocent Ă€n Lundström. I boxplay har Högga ca 2 procentenheter högre rĂ€ddningsprocent.
VÀrt att notera Àr att Lundströms statistik Àr sett över hela sÀsongen och Höggas Àr inte ens halva sÀsongen. Lundströms stats i oktober i skott emot i skottsektorn var 72%, sÄ han spelade upp sig en hel del. Med det sagt lÀr Àven kanske Höggas stats förbÀttras under sÀsongen dÄ han kommer in i det mer och mer, samt laget blir stabilare bakÄt. Jag tycker nog Àven det Àr vÀrt att poÀngtera att Högga bara spelade 16 matcher under hela förra sÀsongen, sÄ det kan nog ta lite tid att komma in det.
Om vi slÀpper jÀmförelsen mellan dessa tvÄ och tittar lite mot andra mÄlvakter i stÀllet.
Högga ligger pÄ plats 9 i mÄlvaktsligan, vilket i sig inte Àr speciellt imponerande. Det jag dock tycker man bör ta i beaktning Àr att de flesta mÄlvakter som ligger över honom spelar i lag som SkellefteÄ, Rögle, Frölunda, LuleÄ. Det vill sÀga lag som ska slÄss om guldet, till skillnad frÄn oss som slÄss om överlevnad/playin.
Med ovanstÄende, som egentligen inte Àr nÄgon vettig statistik över huvud taget sÄ drar jag nog slutsatsen att Högga har inte presterat mer Àn godkÀnt. Men det Àr mÀrkligt för min uppfattning Àr att han spelat bra och rÀddat oss i en hel del matcher, om man jÀmför med vad man tyckte om Lundström. Trots det skiljer sig deras rÀddningsprocent och prestation inte speciellt mycket. Det bör dÀrför finnas ytterligare en nivÄ i Högga. Framför allt behöver han vara med frÄn start bÀttre. Min uppfattning Àr att han ofta slÀpper in ganska mycket i första perioden och sen spelar upp sig.
För övrigt tycker jag det Ă€r totalt uruselt att inte avancerad statistik för SHL finns tillgĂ€nglig för alla. Det Ă€r sĂ„ brutalt trĂ„kigt och egentligen meningslöst och sitta och jĂ€mföra rĂ€ddningsprocent hit och rĂ€ddningsprocent dit nĂ€r det egentligen inte sĂ€ger mycket alls. Det gĂ„r inte göra nĂ„gra bra statistiska analyser av spelare med statistiken som finns tillgĂ€nglig, och dĂ„ kanske man bör lita mer pĂ„ uppfattning av spelare Ă€n den bristfĂ€lliga statistikenâŠ.