LaumannBingo Törna har väl ändå en lön på runt 150 000kr känns inte som för lite enligt mig.
Har för mig att madhawk rapporterade det, han brukar ju ha rätt

Han har en inkomst på 75′ i månaden som han inkomstbeskattar (+38′ genom inkomst av kapital). Sen kan det finnas andra lösningar kopplat till pension m.m. som inte syns.

exile82

Hockeyspelarnas taxerade inkomst ger bara en indikation för vad de tjänar om de tjänar riktigt jäkla dåligt.
    Man kan förmodligen kolla på Jimmy Anderssons och Niklas Lundströms taxerade inkomster och komma riktigt nära sanningen.

Hockeyspelarna har ett slags hockeypensionssystem likt löneväxling till pension för oss vanligt folk.
    Tjänar en hockeyspelare 300 000 i månaden kanske denne väljer att sätta av 225 000 av dessa till sin pension och "nöja sig "med 75k i månaden för att slippa skatta bort allt. Törna kanske tjänar 150 och sätter av 75. Verkar rimligt.

Edit. Som jag förstått det kan man börja plocka ut dessa pengar så fort man avslutat sin karriär.

Grovjobbaren och VM-guldmedaljören Emvall snittade 0,27 poäng per match under sin SHL-karriär. Antar att han med samma logik ALDRIG kunde vara värd sin lön (som med största sannolikhet var högre än Törnas) om inte Törna med 0,31ppg och kanske fem år kvar till sin peak är det?

Lukkinen

Jag tror fan inte att Emvall tjänade speciellt bra någon gång. Men det är också bara en känsla. Han hankade kvar här och trivdes bra #Sebbestyle

Lukkinen

Det är ju snarare ologiskt att jämföra Emvall med Törnqvist då det är två olika typer av spelare med två helt olika roller.

Kjeppkinesen Förklara gärna för oss vilken roll Törna har. Är han verkligen värvad som en striker som du verkar tro och vad grundar du det i så fall på? Törnas trademark i SHL har alltid varit hans hårda jobb. Han har aldrig gjort över nio mål i SHL. Inte helt rättvist att tro att han är värvad som en av våra tilltänkta stora målskyttar då.

I mina ögon har Emvall och Törna högst jämförbara roller i laget.

Edit
          I en mindre roll än den han hade i Timrå där han gjorde 9 mål har de två efterkommande säsongerna gjort 8 respektie 7 mål. Är de så jäkla far off?

Hockeytröjan Precis, typ det jag skrev men mycket mindre tydligt än vad du gjorde. 🙂

Lukkinen

Är det någon som vet vilken roll törna har? Vet han ens själv? Jag antar att han är värvad som en poängspelare då han frekvent blir omnämnd som det bland diverse experter. Vill även minnas att jag läste att någon av kvällstidningarna påstod att Törna var god för 20-25 baljor per säsong vid rätt omgivning.

Det roliga med Törna är alla ni som försvarar denna högst mediokra hockeyspelare. När han har pytsat in en balja, ja då jävlar går hyllningskören igång om vilken målskytt han är, och vilket skott han har! När han sedan går mållös efter 10-15 matcher, då helt plötsligt är han en grovjobbare med sin skridskoåkning som främsta uppsida. Den här typen av hyckleri sker endast bland spelare som är fostrade i staden. Törna hade fått samma behandling som Lundström och Floppamäki om han var från Skellefteå. Han påminner också en hel del om Oskar Sundh, och Oskar Sundh är den sämsta hockeyspelaren jag sett.

exile82 Han har en inkomst på 75′ i månaden som han inkomstbeskattar

Den siffran säger inte mycket. Enligt Aftonbladets redovisning av deklarerade inkomster så hade Ex Little e 551.000 totalt på året, dvs drygt 45.000 kr i månaden. Tror nog Little har betydligt mer men inte i form av vanlig lön utan i form av olika typer av pensionsförsäkringar mm. Jimmy Andersson står på 503.000 kr vilket nog innebär att han inte har så mycket i andra lösningar, för ingen tror väl att Little och Jimmy har i stort sätt samma lön?

Törna har haft EN grundserie över 20 poäng. Vad experterna tror får stå för dom men inte fan är det så värst många som vet vad Törna är för spelare som förväntar sig att han ska vara en poängexplosion? Han gör sina poäng varje säsong men är främst en hårt arbetande spelare som är mästare på att gräva fram puckar från sarghörnen. Visst KAN han fortfarande utvecklas till en mer renodlad poängspelare då han är nyss fyllda 25. Förstår faktiskt inte hackandet på honom. Tongångarna mot Törna här inne från vissa håll kan nästan liknas vid Aftonbladets sjukliga besatthet av Ebba Busch.

jonas67 Jimmy Andersson står på 503.000 kr vilket nog innebär att han inte har så mycket i andra lösningar, för ingen tror väl att Little och Jimmy har i stort sätt samma lön?

Inte helt omöjligt. Jimmy gjorde ju ändå 8 mål säsongen 17/18. Han är på väg att bli något riktigt stort, den där Jimmy!

Lukkinen

Törna får förtroende gång efter annan i PP som skytt, men det kommer inte många mål från hans klubba. Nej, låt han bli kanonmat i BP istället, där gör han nytta.

Lukkinen Tongångarna mot Törna här inne från vissa håll kan nästan liknas vid Aftonbladets sjukliga besatthet av Ebba Busch.

Inte så konstigt dock, hon är ju allt Aftonbladet värdesätter; Ung, mäktig, framgångsrik kvinna som gått och blivit kriminell.

Jag vill också minnas att Törna uttryckligen värvades för att man tror på honom att ”ta nästa kliv”. Han skulle få chansen att verkligen ta dessa kliv genom spel i högre kedjor, PP-spel etc. Tycker även att hans lön talar för att det är en ytterforward till en andra/tredjekedja som vi har värvat. Ett rättvist mått för denna säsong är att jämföra Törna med Gibbons, Ehn, Maxwell och Russell. Även Costmar och framförallt Pasic även om dessa grabbar är lite väl rookies för att tävla på rättvisa premisser mot de andra. Väl så. Det är andra- och tredjekedjekillar allihop.

Jag hoppas verkligen att Törna kommer vara asbra i år. Men han är ändå lite under lupp, iallafall för mig.

Eftersom diskussionen om Törna forstätter så passar på att slänga in en liten jämförelse med Descheneau, som blev klar för Malmö igår. Jag har för mig att han har nämnts som ett potentiellt nyförvärv i silly-tråden. Jag antar att han i dessa förslag har setts som en spelare för de två första linorna.

Jag har slagit ut Törnas siffror över 52 matcher, baserat på de 32 han spelade innan skadan.

Om Törna behållt sitt snitt så hade han alltså hamnat runt 28 poäng, med fler gjorda mål än Descheneau. Detta trots 2 minuter mindre speltid per match, bara hälften av Descheneaus PP-tid samt nästen två minuters spel
                i BP per match i jämförelse med Descheneaus försumbara 2 sekunder.

Hank Vad menar du med att komma med relevant fakta igen? BE OM URSÄKT! 😉

Jämförelsen är högst relevant men tar endast hänsyn till poängskörden. Svårt att sätta siffror på grovjobbet men vill påstå att i det avseendet spöar Törna rakt upp och ner skiten ur mr Douche samtidigt som poängskörden trots avsevärt mindre istid är högst jämförbar.

Tror @Kjeppkinesen har något personligt/annat trauma med Törnqvist. Du bortsåg precis från alla mina argument om varför han är värd varenda krona och kom med massa bös.

Som @Hank återigen bevisade med siffror är han definitivt inte sämre än hypeade importer poäng/målmässigt, med uppsidorna som vi redovisat tidigare.

jonas67 Den siffran säger inte mycket. Enligt Aftonbladets redovisning av deklarerade inkomster så hade Ex Little e 551.000 totalt på året, dvs drygt 45.000 kr i månaden. Tror nog Little har betydligt mer men inte i form av vanlig lön utan i form av olika typer av pensionsförsäkringar mm. Jimmy Andersson står på 503.000 kr vilket nog innebär att han inte har så mycket i andra lösningar, för ingen tror väl att Little och Jimmy har i stort sätt samma lön?

Precis, det är den delen som inkomstbeskattas, men jag lade även till att det finns andra delar som betalas in som pension istället, den ska ju beskattas i ett senare skede av livet.

Hank

Finns det ingen statistik på hur många förväntade mål/faktiska mål? Jag kan tänka mig att Ojamäki och Törnqvist ligger dåligt till där.

Matematikern Du bortsåg precis från alla mina argument om varför han är värd varenda krona med massa bös.

Det gjorde jag ju inte? Jag skrev ju att det är patetiskt att låta sina känslor stå i vägen för analysen, det var mitt svar till dig.