Kände att det var läge att reflektera över statistiken för några utvalda spelare så här långt. :
Chad Kolarik - 14 poäng (varav 8 mål) på 17 matcher
Otroligt imponerande enligt mig med tanke på vilken omgivning han har haft. Almtorp och Laxen är inga dåliga spelare men har inte alls samma poängskörd (9 poäng var) och är inga utpräglade playmakers vilket tyder på att Kolarik gör mycket själv. Skjuter näst mest i laget efter Hjalmarsson, t.o.m. mer än Arla alltså.
Linus Hultström - 0 poäng på 17 matcher, istid 16 min/match
Fullständig katastrof för en spelare som brister i egen zon och som, för att uppfylla sitt syfte i truppen, ska kompensera det med poäng framåt.
Albin Lorentzon - -6 på 17 matcher, istid 8,5 min/match
Sämst +/- i laget i förhållande till istid. På samma sätt som en offensiv forward definieras statistiskt av sin poängproduktion gäller samma sak med +/- för en defensiv back.
Jakub Vrana - 0 poäng på 8 matcher, istid 7 min/match, varav 5 sekunder i snitt i PP
Märklig behandling av en kille som helt uppenbart har sina talanger i offensiven och PP. Ge han chansen i rätt omgivning, låna ut om han inte håller! Har skjutit 3 skott på 8 matcher.
Lite andra anmärkningsvärda iakttagelser:
- Daniel Grillfors får tredje mest istid i PP bland backarna (efter Mange och JJ)
- Linus Hultström spelar betydligt mer BP än PP per match (1:45 vs 0:28)
- Daniel Rahimi skjuter tredje mest bland backarna (efter Mange och JJ)
- Lindhagen har skjutit 22 skott medan kamraterna i fjärdekedjan (Fish, Vrana, Nermark, Hagelin) totalt har fått ihop 30
- Hultström spelar 9e mest BP i laget men trots det varit inne på flest BP-mål (7 st)
- Junland spelar näst mest BP men har bara varit inne på 1 BP-mål
- Sjögren är den enda centern i laget med över 50% vunna tekningar, men i egen zon har han bara 40%
- Joachim Nermark vinner 25%(!) av tekningarna i offensiv zon
- Bland säsongens tre mest hyllade spelare (Hjalle, Arla och Mange) har Hjalle och Arla gjort lika mycket poäng i 5 mot 5 som i PP medan Mange gjort 11 i PP men bara 3 i 5 mot 5.