De två senare inläggen har tagit upp att det kan bli svårare att värva spelare på grund av det här. Nja, skulle jag svara på det. En gång i tiden var det prestige att dra på sig Tre Kronors tröja. Numera räcker det med att du är registrerad för en elitserieklubb och att du är svensk för att du ska få chansen. Det tror jag har urholkat och kommer fortsätta att urholka spelarnas egentliga intresse för landslaget.
Det kommer väl troligen finnas spelare som verkligen vill vara med i landslaget - men LHC, exempelvis, kan inte tvinga spelarna, i alla fall inte direkt. De kan bara be spelarna att inte åka. Väljer spelaren att åka så kan LHC ge reprimander, vilket kan leda till att spelaren dels blir missnöjd, dels får LHC regementet mot sig och då kan det som tidigare nämts bli verklighet: att spelare blir avvaktande till att komma hit.
Men det Weinis85 säger tycker jag är felaktigt. Självklart har klubbarna rätt att försöka påverka spelarens val. De har däremot inte rätten att besluta valet, som tidigare nämnt.
I de här fallen valde spelarna att stanna hemma. Hade de vart så sugna på landslagsspel så hade de åkt.
Dessutom, när CL kommer att expandera och bli ännu mer viktigare i Europa (för det tror jag att det kommer bli) så kommer det finnas betydligt mer i potten för lagen (och därigenom spelarna) än vad det gör i landslaget - både pengamässigt och definitivt sportmässigt.
Det är ungefär som att säga att man inte väljer spel i NHL på grund av att man inte får spela i Tre Kronor. Valet för spelarna där är väldigt enkelt.