"Sämsta jag upplevt med hockeyn"
Arne Henriksson, säkerhetsansvarig i Rögle, rasar mot Linköpings HC. – Det finns folk som aldrig vågar sätta sin fot i vår arena igen, säger han till Corren.
Lördagens elitseriemöte mellan Rögle och Linköpings HC (5–5) stördes kraftigt av bråk på läktarna i Ängelholm. Strax före nedsläpp detornerade tre smällare på LHC:s ståplatssektion, vilket gjorde att matchstarten fördröjdes med en halvtimme.
Rögles arenachef och säkerhetsansvarige Arne Henriksson säger:
– Att en klubb kan åka omkring med sådana supportrar är stor skandal. Det sämsta jag upplevt med hockeyn under 35 år. En stor förlust för sporten.
– Jag är rädd för att det finns folk som aldrig vågar sätta sin fot i vår arena igen. Det var många så kallade fans som var berusade och som kastade saker omkring sig, säger Henriksson.
Fanns det inga som skötte sig?
– Jo, absolut. Men de var i minoritet.
LHC:s ordföranden Christer Mård försvarar inte oroligheterna i Ängelholm. Men han säger:
– Att avfyra smällare är inte tillåtet och det är helt fel att göra så. Jag försvarar absolut inte dåligt uppträdande, men det finns i många sådana här situationer en tendens att allt är bortalagets fel.
Vad gör ni nu?
– Vi ska naturligtvis göra en utvädering. Är det någon som tydligt gjort bort sig får vi diskutera eventuella åtgärder.
Markus Hermansson, ordförande i White lions, är helt oförstående till Arne Henrikssons hårda kritik.
Han säger:
– Att hängas ut på det här sättet, att bli anklagade för saker som inte hänt . . . det är hemskt. Jag har noll förståelse för det han pratar om.
Enligt Henriksson var det många i publiken som gick hem av rädsla.
– Jag kan inte tänka mig att det var någon som kände sig otrygg. Det var en allt annan än hotfull stämning.
Läs mer i måndagens Corren.
DISKUTERA: Hur ska man få stopp på supporterbråk?
Per Bergsten
Reporter
per.bergsten@corren.se
013-28 01 99
Dåligt av Bergsten att lägga deras ord i artikel. Smällare "detonerade".. Det var ju kina puffar.. #POFF
Sen borde någon ta tag i den där jävla ARNE HENRIKSSON för han har ju en häst som är ute och rider och inte infiner sig på sin stallplats. Ljuger ju tidningarna och andra rakt upp i ansiktet. Inget om hur deras publik uppförde sig.